Vertstoord bio ritme

Ik heb ontzettend veel moeite Om S'avonds in slaap te komen
Om meestal een uur of drie-vier val ik pas in slaap en wordt
Dan om een uur of een weer wakker.
Wat kan ik doen om weer op de normale tijd van 11.00 in slaap
Te komen zonder eerst nog uren in bed te hoeven woelen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

overdag genoeg beweging krijgen, goed eten, op tijd eten, en telkens op tijd naar bed. En niet toegeven aan afleiding, want dat is een soort beloning voor je brein als het langer actief blijft. Dus geen laptop/boek pakken als je tijd ligt te woelen

Toegevoegd na 1 minuut:
als het heel erg blijft dan kan je een slaappil pakken. Echter is het verstandig om dit in overleg met de huisarts te doen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Een uur voordat je naar bed wilt een stuk gaan hardlopen helpt werk voor sommige mensen ook. En als je bijvoorbeeld heel veel stress hebt kun je misschien je voeten laten masseren om echt tot rust te komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als k een stuk ga renen krijg k juist energie dus bij mij help t nie xD
nog maar 3 kwartier te gaan. :)

herken het ook maar heb een slaapstoornis.
omdat het eerder op 11 uur is geweest denk ik niet dat het bij jou het geval is.

als dus je alle stofjes mee hebt om normaal te kunnen slapen in kan je je lichaam een stukje helpen.
straks gaan slapen wanneer je kan slapen, en de wekker zetten om 8 uur morgen ochtend. geen medelijden hebben, maar er ook uit gaan.

avond erop bijtijds naar bed (niet smokkelen met dutjes overdag he!) of als je je moe voelt. volgende dag weer de wekker om 8 uur zetten. en bijtijds naar bed gaan of slapen wanneer je in slaap kan vallen.

blijven herhalen, want als je dit een tijdje volhoudt komt je ritme er echt wel weer in.

lig je verder niet wakker van het peinzen, heb je geen stress ed moet het lukken. een boek lezen of wat anderes waarbij je niet veel hoeft te denken of wat teveel prikkels geeft helpt ook om rust te krijgen in het hoofd.

welterusten alvast :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bij mij wil helpen (en je moet wel vol kunnen houden) is een nacht NIET slapen..ook niet in de ochtend, ook niet die middag, en ook niet al om 8 uur. Je slaat een nachtje over en de volgende avond ga je rond de normale tijd voor jou (11 uur dus) naar bed.
Dit moet je ook gewoon maar één keer doen haha, het is niet vaak aan te raden, maar het helpt bij mij wel :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je precies om 11 uur willen slapen? als je niet krampachtig probeert om jouw slaapritme in een keurslijf te duwen heb je grote kans dat jouw lichaam zelf aangeeft wanneer je slaap krijgt en weer wakker wordt.
Zolang je niet op een bepaalde vroege tijd hoeft op te staan laat het dan gewoon zichzelf regelen.
Naarmate je je er meer zorgen over maakt, hoe slechter je slaapt.
Blijf, als je de tijd er voor over hebt, gewoon zo lang mogelijk wakker, je lichaam geeft vanzelf aan dat je slaap krijgt.
Als je dan geen wekker zet dan slaap je naar behoefte door en wordt vanzelf uitgeslapen wakker.
Als je eenmaal dat ervaren hebt dan kan je ook je lichaam wennen aan een op werktijden aangepast slaapritme
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik je zou willen aanraden om te doen is het volgende (een herkenbaar probleem trouwens, ik heb het zelf ook) maar ga gewoon rond een uur of vier 's nachts naar bed en laat om acht of negen uur de wekker aflopen, !!! en er dan ook ECHT uitkomen en blijven !!! dan is het die avond best wel aantrekkelijk om om elf uur 's avonds je bed op te zoeken.

Echter, heb je vakantie of niet dusdanige verplichtingen dat je het je min of meer kunt veroorloven, laat het dan maar beter even lekker zijn gangetje gaan. Echter hou voor je zelf wel liever in de gaten dat je niet pas ineens, of geleidelijk aan, om acht uur s ochtends naar bed begint te gaan, of erger (wat ik veel heb) dat je rond je middag uur naar bed gaat en dat je er dan pas weer uitkomt bij het 20:00 journaal.

Maar het kan ook zo zijn dat je het tussen de oren hebt zitten, ik bedoel, ik slaap graag wanneer het mij uitkomt, ook omdat ik eraan toegeef, of om dat ik daar de gelegenheid voor hebt,
als je het maar echt wilt, kun je je wel weer normalere tijden aanleren, maar het is zo lekker rustig 's nachts, geen gezeur, weinig lawaai, maargoed, succes ermee en hoop dat je er wat aan hebt.