Mag degene die bloed afneemt doorvertellen bij wie ze bloed heeft afgenomen?

Een poosje geleden heb ik bloed laten prikken op een prikstation bij ons in het dorp. Het bloed werd afgenomen door een moeder van een bekende. Een paar weken later kwam ik bij deze bekende op verjaardagsvisite en maakte de opmerking; "had je mijn moeder met bloed prikken" Ik vind het zeer bezwaarlijk dat zij dit wist.. als ik ga bloed prikken om wat voor reden dan ook dan hou ik dat voor mezelf. Ik mag toch hopen dat ze de redenen voor mijn bloed afname voor zichzelf heeft gehouden..

Ik ga hier sowieso een melding van maken bij mijn huisarts deze zit in het zelfde gebouw als het prikstation

Toegevoegd na 1 uur:
Ik neem dit heel serieus met name voor andere mensen die voor zeer ernstige en dus persoonlijke redenen bloed laten prikken.

Weet jij het antwoord?

/2500

Je moet het nietzo serieus nemen dat degene het heeft verteld het is niet het einde van de wereld

Die mensen hebben geen zwijgplicht dus het mag wel, maar netjes is het niet. De reden voor bloedafname staat niet op het formulier dus die weet ze als het goed is niet tenzij er voor iets geprikt wordt dat maar 1 reden kan hebben.

Dat mag absoluut niet. Als je in de zorg werkt (daar valt zij ook onder), heb je een zwijgplicht. Zal dit zeker melden als ik jou was. Ik werk zelf in de zorg, ook in een dorp. Wij worden daar zeer op geattendeerd.

Misschien heeft ze zwijgplicht en is ze haar boekje te buiten gegaan,maar ik kan me goed voorstellen, dat die bekende toevallig jouw naam noemt in een gesprek, en dat ze dan spontaan zegt: Oja die heb ik van de week nog gezien. Het kan ook zijn dat iemand anders gezegd heeft: goh ik moest bloedprikken en ik zag X ook, en dat je kennis daarom vraagt of haar moeder toen toevallig dienst had

Op een dorp zit je al snel met een stel min of meer bekenden in de wachtkamer van een gezondheidscentrum of dergelijke instelling. Dát je bloed laat prikken kun je niet echt geheim houden. Echter, gezondheidszorgers kunnen maar beter het zekere voor het onzekere nemen door ook daarover hun mond te houden. Dat hoeft niets met een belofte of een eed te maken te hebben maar wel alles met het respecteren van de integriteit van de aan jou toevertrouwde patiënten. Een volgende stap kan namelijk zijn dat de apothekersassistent, een kennis van die moeder die prikt, en jou ook vaag kent, vertelt dat je kort na die prikkerij in de apotheek bent gesignaleerd. Als er nog zo'n op zich onschuldig feitje wordt toegevoegd is er misschien al heel makkelijk te reconstrueren wat er met je aan de hand zou kunnen zijn. Liever niet doen dus, hoewel je het nog op het randje kunt vinden. Het is natuurlijk absoluut uit den boze om te vertellen wat er aangevinkt was op het formulier. Aan de hand daarvan kun je vrij goed nagaan wat er in de kamer bij de dokter precies besproken is, zonder dat je de labuitslagen al weet.

Dit is absoluut uitermate verboden! In mijn beroep als verpleegkundige heb ik ook te maken met zwijgplicht. Iedereen die in de zorg werkt, heeft hiermee te maken. Dus ook een tandarts, fysio, kraamhulp, laborant en maatschappelijk werk. Hier hebben wij zelfs een eed voor af moeten leggen. Ik zou dit absoluut doorgeven aan de huisarts, degene kan namelijk voor het tuchtrecht moeten verschijnen! Dit word namelijk heel serieus genomen, het valt ook onder meineed. Klik op mijn vermelde bron van tuchtrecht, om dit aan te geven bij het tuchtrecht als klacht. Bij verschijning van het tuchtrecht kan iemand uit het BIG register geschreven worden, geschorst worden, of een berisping krijgen. Het BIG register is het register waar je je in moet schrijven als zorgverlener, zodat de patiënt te allen tijde beschermd kan worden. Dus als korte antwoord op je vraag: Nee dit is ten strengste verboden en kan heftige consequenties hebben!

Bronnen:
http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/...
www.bigregister.nl

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100