wat moet je doen als je hooikoorts hebt?

hooikoorts

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niesen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
haha....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet je eens de zoekfunctie hier op GV gebruiken. Typ 'hooikoorts' in in het zoekvak en je krijgt tig dezelfde vragen als de jouwe...

Antwoorden (10)

Daarvoor hebben zo een neusspuiter.
Een tip:
Een jas aandoen als je niest, gelijk doen!
Anders ga je vaker niezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoel neusspray, sorry, ik wist even dat woord niet meer :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jas aandoen als je niest? Wat zou dat helpen tegen hooikoorts?
jodyenboyke
12 jaar geleden
Ha,ha zie me al lopen, 30 graden en jas aan.....Toch maar liever een pilletje!
Zodra is vastgesteld dat je vatbaar bent voor hooikoorts is het belangrijk om snel voorzorgsmaatregelen te nemen. Op de hooikoortskalender is te zien wanneer er de meeste pollen in de lucht zijn.

Belangrijk is om contact met pollen te voorkomen. Door de luchtvochtigheid hoog te houden in het huis blijft het neusslijmvlies vochtig. Daardoor hebben de pollen geen invloed op het slijmvlies. Op warme dagen moeten de deuren en ramen zoveel mogelijk gesloten blijven, plaats bij voorkeur horren voor de ramen en deuren. Ook het dragen van een zonnebril beschermt de ogen tegen pollen.

Naast de voorzorgsmaatregelen zijn er ook geneesmiddelen voor hooikoorts. Prevalin Neusspray voorkomt de allergische reacties van hooikoorts in de neus. Met deze neusspray komt er snel een einde aan de verstopte neus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prevalin slikken helpt heel goed! doe ik ook altijd. kun je gewoon halen bij de drogist
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kunt ook cetirizine tabletjes halen bij de apotheek.
Je hoeft hiervoor geen recept van de dokter, ze helpen in ons gezin erg goed, zijn allemaal beetje overgevoelig voor stoffen en pollen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Antihistaminica kunnen symptomen verlichten.
Dus naar de dokter...,en daarna naar de apotheek!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn man heeft het ook, die heeft een herhaalrecept bij de dokter gekregen, Zyrtec en helpt goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je zeker moet doen is je laten testen. Ik heb dat in het ziekenhuis laten doen. Ze hebben toen een heleboel kleine sneetjes in mijn arm gegeven met allerlei stoffen waar je allergisch voor kunt zijn. De sneetjes die het ergst reageren ben je dus het meest allergisch voor. Zo kun je dus in de gaten houden wanneer het voor jou het lastigste is. Als je bv allergisch bent voor beuken, en die bloeien net, dan heb je dus een zwaardere tijd. Je kunt hier eventuele medicatie op afstemmen. Lijkt me verstandig dit te doen in overleg met je arts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit jaar voor de eerste keer sinds jaren geen last gehad van hooikoorts! Normaal ontsteken mijn ogen, blijft mijn neus contant lopen en is het enige geluid dit ik kan produceren iets verschrikkelijk nasaal.
Dit jaar niets! Het enige dat ik heb gedaan (hoewel het niet makkelijk is) is mij laten testen op mijn allergieën, en mij hier zeer strikt aan gehouden. Niet enkel geen last van mijn hooikoorts, maar ook mijn huiduitslag is weg.

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik bedoel dus voedselallergieen... (had het antwoord van hierboven niet gelezen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Meestal duurt de tijd dat je lijf niet weet wat het moet met pollen (hooikoorts dus) zo'n 25 jaar. Daarna zijn de meeste mensen van de symptomen af.

Vooralsnog is er één beproefde methode om er versneld definitief vanaf te komen: desensibilisatie (zie bron)

Hierbij volg je een programma om je lichaam geleidelijk te laten wennen aan de pollen, zonder er een allergische reactie op te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
algemene tips tegen hooikoorts
Houdt in perioden met een hoge pollen concentratie in de lucht, ramen en vensters zo veel mogelijk gesloten, vooral van de slaapkamer (bij huisstofmijt allergie is regelmatig luchten wel verstandig, hier dient een afweging te worden gemaakt). Een alternatief is het gebruik van een pollenhor.
Op winderige dagen vliegt er het meeste stuifmeel en pollen door de lucht, houdt hier rekening mee en draag ter bescherming een zonnebril om te voorkomen dat pollen in de ogen komen en een allergische reaktie teweegbrengen.
Stop met roken, roken verergerd een verstopte neus, droge/jeukende ogen en irritatie van de luchtwegen.
Honing kan pollen bevatten, pas hier mee op.
Pollen kunnen zich aan kleding hechten. Kleed je daarom liever om in een andere ruimte dan de slaapkamer, zo voorkom je dat pollen van buiten de slaapkamer binnen komen.
Sommige bloemen met veel stuifmeel kunnen klachten veroorzaken, let daarom op met boeketten en de beplanting in de tuin.
Sinds kort is er een speciaal apparaat dat de allergische klachten doet verminderen of zelfs geheel doet verdwijnen, de Medinose
Hooikoorts Medicijnen
De vervelende hooikoorts klachten zijn vaak goed te bestrijden met anti-histaminica. Enkele voorbeelden hiervan zijn Xyzal (op recept verkrijgbaar) en de receptvrije hooikoorts medicijnen Claritine en Allerfre.