Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe moet je je huis netjes houden als je chaotisch ingesteld bent?

Hoe moet je je huis netjes houden, als je niet werkt, drie kinderen hebt, en je huishouden een georganiseerde chaos is? Ik heb vroeger wel gewerkt, en toen had ik nog een soort systeem, maar nu heb ik dat niet meer omdat ik toch al thuis zit en het dus niet werkt (was vooral voor savonds, dat systeem, als ik uit me werk kwam, ruimde ik op, maar dat werkt nu dus niet meer).

Ik zou graag willen weten hoe ik mijn dagen het beste kan indelen, zonder vooral met de was, afwas en poetsen bezig te zijn en ook nog tijd over heb voor mijn drie kinderen (tussen de 10 en 5 jaar)....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Begin met opruimen zodra de kinderen even weg zijn, buiten spelen bijvoorbeeld, en probeer het af te hebben voordat ze weer terug zijn. Mocht dat niet lukken, kun je ze altijd betrekken bij het wassen en opruimen (vinden ze op die leeftijd over het algemeen nog leuk).

Mijn ma heeft 7 kinderen te onderhouden en het huis ziet er altijd pico bello uit, dus het kan makkelijk.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn ma ook ;) en zij heeft er ook 5, inclusief kleinkinderen en aanhang :D

Andere antwoorden (6)

Datzelfde systeem nu weer beginnen, maar dan n paar uur vroeger. Als de kinderen naar school zijn beginnen
(Lees meer...)
anneliez
12 jaar geleden
Probeer toch weer een systeem/structuur in te krijgen. Maak een schema van wanneer je kinderen naar school zijn, in die uren kan je het huis schoonmaken. Verdeel de taken over de dagen, zodat je niet alles tegerlijk hoeft te doen. Plan bepaalde taken op vaste dagen, bijvoorbeeld elke dinsdag en vrijdag de toilet schoonmaken (kan natuurlijk vaker als het snel vies wordt). Geef eventueel kleine taakjes aan de kinderen, zoals afdrogen. Zo kan je ook even met ze praten over hoe hun dag was verlopen enz. Veel succes!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je rommel gelijk opruimen als je iets gedaan hebt, na de koffie direct de koffiekopjes afwassen en 's ochtends als de kinderen naar school zijn gelijk de dagelijkse karweitjes doen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer om het op te schrijven in schrift,

een planning maken voor elke dag en dat dan volhouden .en afmaken !!

Wat je bv op de maandag wilt doen .en dan afstrepen of een vette krul er door .

Anders blijft het werk je achtervolgen is dus heel herkenbaarvoor mij .)))

(is het chaos in mn hoofd , dan ook in mn huis ((

zo krijg je weer overzicht in je chaos en komt er weer een systeem in .
En je zult zien dat je ook tijd over houdt voorjezelf of iets extra 's met de kinderen te doen .

succes er mee .
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaste tijden, vaste plekken, vaste werkzaamheden.
Ik ken het goed, het gevoel dat je alle tijd hebt, 'kan morgen ook wel', alleen wordt morgen vandaag en denk je dan weer 'kan morgen wel' en gebeurt het uiteindelijk nooit en groeit het boven je hoofd.
Dus zul je toch moeten proberen dingen vandaag te doen in plaats van morgen.
Ik vond 'Opgeruimd!'van Zamarra Kok (voorheen Oomes-Kok) heel verhelderend ('Opruimen kost minder tijd dan zoeken', ehm, ja... Gelukkig legt ze ook goed uit hoe je dat dan aanpakt.)
'Op rolletjes' gaat vooral over hoe je een huishouden organiseert.
Op haar site staan ook veel tips: http://www.zamarra.nl/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.home-start.nl een steuntje in de rug op een manier die jij prettig vindt, zonder instanties! gewoon een maatje die je even een hart onder de riem steekt, gewoon mensen zoals wij allen die reageren op je vragen maar dan in levende lijve EN met twee paar handen om je is ff een handje te helpen. een vrijwilligster die zelf ook moeder is! om even mee te kletsen, structuur terug te brengen en zich vooral te richten op de dingen die JIJ goed doet!

(zelf alleenstaande ouder van twee kinderen, homestart hielp mij ook met een vrijwilligster)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding