Hoe leer ik mijn emoties NIET te uiten?

Ik mag thuis nooit lachen of huilen of andere emoties uiten, dan krijg ik een zware straf. Ik wil nu dus leren dit niet te uiten, hoe moet ik dit leren? (Graag antwoorden)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoezo krijg je een zware straf als je je emoties uit?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is mishandeling. Jij hoeft helemaal niet te leren om je gevoelens niet te uiten. Als je de hele dag hysterisch loopt te lachen of huilen kan ik me voorstellen dat je ouders daar moe van worden, maar in alle andere gevallen: Ga naar jeugdzorg of bel de kindertelefoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed dat je dit vraagt, iPadzz, je kan ook het Maatschappelijk Werk van je gemeente bellen en dit voorleggen. Er moet beslist wat gebeuren aan jullie gezin!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik snap ook niet goed waarom het niet mag,
maar soms heb je van die momenten waarop het niet kan,
bijvoorbeeld in de klas met een proefwerk, op het werk waar je serieus moet zijn..
meestal pak ik een potlood en bijt daar heel hard op.. of ik bijt gewoon ergens op. bij mij helpt dat wel heel erg.
maar ieder mens heeft emoties, je ouders ook. vertel dat ze. en vraag waarom het niet kan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@klaas1952 hoho we weten nog helemaal niet of dit vanuit de ouders komt, en of de vraagsteller het zo letterlijk bedoelt.
Misschien bedoelt hij zoals stippel al zei dat hij misschien té emotioneel is.
Of misschien gaat het wel om een spelletje met vrienden? Laat hem eerst maar eens uitleggen wat er precies aan de hand is. Ik kan me niet voorstellen dat hij veel zinnige antwoorden krijgt voor hij dat doet.
Kimath
12 jaar geleden
Inderdaad lastig te beantwoorden zonder de persoonlijke situatie te weten. Wat is de reden dat het niet mag thuis?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze zeggen dat je daar later in je leven beter van word
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je moordenaar bent heb je er misschien iets aan, anders wil niemand een kil, emotieloos figuur hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet gemeen of beledigend bedoelt maar ben je toevallig moslim?
dan zou ik eens met je ouders gaan praten over dat het heel normaal is om je gevoelens te uiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Ipazz..daar wordt je later alleen maar heel verdrietig van. Je voelt je later net zo als nu..geloof me. En dan bedoel ik niet alleen bang maar ook blij. En dat zijn allemaal emoties. En nu wil je je uiten, dat wil je later ook alleen weet je nu nog hoe het nmoet, straks niet meer.
Ik denk wel dat het heel verstandig is om hulp te vragen van buiten af. Zij kunnen jou en je ouders helpen om met elkaar om te gaan, zodat zij jou leren begrijpen en zij leren hun emtoeis te uiten. Trouwens als je straf krijgt zijn dat ook de emoties van jouw ouders die ze op jou af reageren Alles is emotie..zelfs dat wat je wel en niet lust is emotie. Moet je nagaan welke opdracht je nu hebt. dat wil niet. Een mens is denkt en leeft emotie. dat is ook belangrijk. Echt zoek hulp...ga morgen naar school en geef je zelf alle kracht die je in je hebt en ga praten met iemand op school en vertel wat eraan de hand is.
Dat is even heel eng en spannend. want wat gebeurt er daarna. Maar echt..en laat je niet ontmoedigen...laat je horen..vertel het en bedenk wat jij graag wilt wat ze doen. Wil je nog thuis wonen, of ben je bang dat je dan hele erge straf krijgt...of wil je dat je ouders hulp krijgen van iemand van buitenaf...bedenk dat en vertel dat.
JIJ ben tbelangrijk...jij hebt nog een heel leven voor je en dat kan een heel mooi en gelukkig leven zijn, maar daarvoor moet je ook durven en leren huilen en boos zijn en blij. Ik hoop echt dat je wat doet met alle antwoorden hier en dat je de kracht vindt om dit te doen.
Je kunt altijd via deze vraag een van ons een prive berichtje sturen als je iets kwijt wilt.

Antwoorden (6)

Niet lachen of huilen of andere emoties uiten thuis is niet normaal. Ik zou direct een hulpinstantie inschakelen, of ergens anders gaan wonen.

Emoties niet uiten, kan door jezelf af te sluiten ergens anders aan te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het spijt me maar je bent geen robot maar een mens dus om je emoties niet te uiten is niet menselijk , zoals je daar ook gestraft voor wordt als je het wel zou doen.

Als je alles wil opkroppen (dat is de enige oplossing) dan komt het er later allemaal uit en dan heb je grote kans op een depressie .

Ik vind dit geestelijke mishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Erg slecht voor je geestelijke gezondheid.
Beter: Ander thuis !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult je emoties blijven voelen, helemaal niet uitten is zo goed als onmogelijk. Je zult jezelf kunnen aanleren om het enigszins te onderdrukken maar dat zal waarschijnlijk nooit natuurlijk aan gaan voelen.
Waarschijnlijk zul je nu vaak even naar je kamer gaan, of naar buiten waar je wel wat meer jezelf kunt zijn.
Dat moet je ook vooral doen. Zoek je eigen uitlaatklep, desnoods d.m.v. een dagboek. En bezoek ook anderen, vrienden die je accepteren zoals je bent, bezoek vrienden, familieleden en kennissen met huizen waarin gelachen en gehuild mag worden.
Wat mij betreft heb je recht op je emoties, wat je ouders je ook verbieden. Ik begrijp ook eerlijk gezegd niet hoe ze dit van je kunnen vragen.
Ik weet niet hoe oud je bent maar ik kan me zo voorstellen dat je het door dit soort regels niet prettig hebt thuis. Als het echt niet meer gaat kun je hulp zoeken, misschien zelfs elders gaan wonen.
Je kunt hulp krijgen via je huisarts, via school, via de kindertelefoon of via http://www.internethulpverlening.nl/jongeren/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon blijven lachen; hoeveel straf je ook krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
0800-0432 bellen Is gratis en je daar lekker laten gaan. In zo'n situatie zit je juist vol emoties.
Verder zou je kunnen proberen te leren mediteren. Hier help je jezelf heel erg mee voor de rest van je leven en je kunt op die manier op een rustige manier met situaties om gaan en toch jezelf blijven. op internet staat hoe het moet en je kunt vaak ook bij boedhistische groepen terecht. Dit kan al vanaf heel jong. Leeftijd maakt niets uit. op internet staat waar in jouw woonplaats je kan leren mediteren.

En alsjeblieft leer jezelf dat emoties niet fout zijn. Heel moeilijk als je dagelijks wat anders hoort, maar emoties maken je mens, jezelf. Zonder emoties geen liefde.
Houdt van jezelf. Zeg elke dag tegen jezelf in de spiegel dat je van jezelf houdt en dat je er mag zijn en dat je heel mooi bent. Niemand hoeft dat te zien of horen, maar echt als je dat elke dag doet geef je jezelf heel veel liefde en rust. houdt van jezelf, jij bent net zo belangrijl als alle andere mensen hier op aarde. En voor jezelf ben je nog belangrijker dan al die andere mensen, wie jij bent en wat jij voelt mag..mag altijd. jij bent jij.
Houdt je energie (alle tintelingen en woede en liefde die je voelt) in je buik door rustig en diep te ademen en te bedenken dat wat er ook gebeurt je voeten op de aarde zullen blijven en de aarde jouw kracht geeft om hier doorheen te komen en er een dag zal komen dat jij jezelf mag zijn.
Heel veel sterkte en je kunt altijd praten met de vertrouwenspersoon op jouw school. Elke school heeft er een. Zij zal niet zonder jouw toestemming vertellen wat
jij hem of haar verteld en kan jou verder helpen ,et al je vragen. Maak gebruik van de mogelijkheden die je hebt, gun het jelzelf.

Toegevoegd na 4 minuten:
het nummer is van de kindertelefoon. Deze kun je ook bij een vriendin of familielid of op school bellen als je dat prettiger vindt. Hier kun je zeggen wat je wilt. Ze kunnen je helpen of gewoon luisteren naar je verhaal. wat je ook te vertellen hebt of delen wilt. Daar zijn ze voor. Van blij tot boos tot verdrietig. Je mag het er allemaal kwijt. Bel er gewoon heen. Al zeg j eerst niks, dan weet je hoe ze opnemen en kun je weer bellen als je het wel aandurft.