Naar aanleiding van de horror story in het Twente ziekenhuis.. hoe kun je in vredesnaam vertrouwen houden zo?

Dit wordt gebracht alsof het de eerste keer is Nederland dat zoiets gebeurd maar we weten allemaal wel dat er vaak zaken voorvallen in een ziekenhuis die niet door de beugel kunnen..
Hoe gaan we hier mee om?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welke horrorstory ? Waar gaat dit over ? Heb je een link ? Zo kunnen we er niks zinnigs over zeggen natuurlijk.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.telegraaf.nl/binnenland/4729457/__Falend_toezicht_op_neuroloog_Twente__.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent nog erger dan de Telegraaf, die bekend staat om zijn overdreven schreeuwerige koppen en onzinnige berichtgeving om hoofdzakelijk geruchten.
Je bent zelfs in staat om van een mug een nog grotere olifant dan de Telegraaf vaak doet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo.. en waar komt dat nu vandaan? Dacht niet ik iets opblies.. het feit ligt er al toch? En niet alleen door de Telegraaf gebracht.. had het een uit willekeurige krant kunnen halen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens op TV vanavond...

Het beste antwoord

Ik denk dat je de vraag niet alleen op dit geval kunt toepassen maar op zo veel andere zaken.
Autohandelaren, advocaten, bouwvakkers, etc.

Als je dit soort excessen zou willen uitbannen dan probeer je Utopia (de perfecte samenleving) te bouwen.
Ik denk dat je, gezien de onhaalbaarheid daarvan, dan maar niet moet denken 'ach, dan maken we er maar een zooitje van, het is niet anders', dat lijkt me nu ook weer geen goeie zaak.

Daarnaast bestaan er bijna net zo veel versies van Utopia als er mensen zijn en we zouden allemaal ons eigen planeetje moeten hebben om dat te realiseren (waar je dan in je eentje zit. Is dat dan nog wel jou Utopia?).

Gevallen als dit vallen wat mij betreft onder de noemer 'risico's van het leven', net als dat je een ongeluk kunt krijgen, een enge ziekte of, om maar een positiefje er tussen te zetten, het winnen van de staatsloterij.

Mischien zouden we blij moeten zijn dat dit nog in het nieuws komt. Ik denk dat we ons meer zorgen zouden moeten gaan maken als dergelijke zaken als klein berichtje in het plaatselijk sufferdje terecht zouden komen. Of nog niet eens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Door nuchter te relativeren. Er lopen naar schatting zo'n 800.000 specialisten rond in Nederland. Daar is er nu eentje van in het slechte nieuws gekomen. Er zullen wel meer rotte appels tussen zitten, maar er zitten nog altijd aanzienlijk meer hele goede en bekwame mensen tussen. Zo'n 99,9%, misschien?

Laat je dus niet door een enkel geval angst aanpraten. Het is niet voor niets nieuws. Dat komt omdat het zo zelden voorkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je doet net of het een grote puinhoop is en dat iedereen liegt en bedriegt. De meeste artsen zijn gewoon goede profesionals en zullen altijd het beste met je voor hebben. Daarnaast ben je zelf ook verantwoordelijk voor je eigen. Dus als je ziek bent zou je zelf ook eens kunnen inlezen, kritische vragen stellen en eventueel een second-opinion kunnen aanvragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kritisch blijven; in alle gevallen. Ook de arts of de specialist maakt fouten, bewust of onbewust of puur uit luiheid. of uit onkunde, Maar dat geldt voor iedere beroepsgroep. Ook voor bijv. een buschauffeur

Toegevoegd na 1 uur:
Nog een goter risico: als je ziet hoe mensen vertrouwen op de medeweggebruikers, een bijv. aannemen, dat die man van links wel zal stoppen. Daarmee vergheleken is het risico voor een Dr Mad maar klein
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen zijn geneigd om de slechte verhalen te onthouden, maar dit zijn de uitzonderingen op de regel.
Over het algemeen doen artsen prima werk en laten we dat vooral niet vergeten.

Blijf daarnaast zelf mondig!
Zoveel mensen volgen klakkeloos en zonder zelf nog na te denken de raad van de dokter op.
Soms zijn mensen zelfs bang om de arts ook maar enigszins tegen te spreken.
Veel mensen durven nog geen second opinion aan te vragen, omdat de dokter misschien wel boos wordt!
Blijf vragen, doorvragen en weeg af of je je kan vinden in de opinies en besluiten van de arts.
Het is jouw lijf en jouw leven. En de arts is God niet.