ik heb heel erg last van pijnscheuten in mijn handen en voeten, ik ben nog maar 20 maar er zit reuma in de familie. Wat denken jullie dat het is?

soms heb ik krachtverlies in mijn handen, pijnscheuten en last van mijn voeten en enkels, het doet echt onwijs veel pijn. meer jonge mensen hier ervaringen mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (6)

Ik weet het niet, gewoon voor de zekerheid de dokter bezoeken kan geen kwaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier zou ik echt mee langs de huisarts gaan, een bloedonderzoek kan al veel uitsluitsel geven. Doen hoor!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In mijn familie komt ook veel reuma voor, daardoor ben ik misschien meer dan anderen wat vaker bewust bezig met pijnklachten. Ik heb me weleens afgevraagd of ik het wel zou willen weten, het antwoord was vaak nee. Bang was ik om al te vroeg stil te moeten staan bij eventuele beperkingen in de toekomst.
Maar inmiddels weet ik wel wat meer van reuma, en belangrijker nog: de medische wereld weet meer van reuma. En zodoende weet ik dat als je reumatische klachten hebt je het beste zo snel mogelijk behandeling kan krijgen, dat kan veel gewrichtsschade voorkomen.
Als ik nu dus echt klachten zou krijgen die er op kunnen wijzen dat.... dan sprint ik naar de huisarts zodat ik tijdig een goede behandeling kan krijgen.
Ik raad jou hetzelfde aan.
Bedenk ook dat de huisarts niet alleen een potentiële diagnose kan bevestigen maar ook kan ontkrachten. Dat zou een hoop geruststelling opleveren.
Dus: niet struisvogelpolitieken maar bellen naar de huisarts voor een afspraak, succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou inderdaad een vorm van reuma kunnen zijn. De pijn en het krachtverlies zijn herkenbaar voor mij. Er bestaan echter vele soorten reumatische aandoeningen. Ik weet dat reuma bij jonge mensen ook kan voorkomen, er bestaat zelfs kinderreuma. Reuma kan in alle gewrichten voorkomen, dus ook in je handen en voeten. De pijn is dikwijls het ergst 's morgens bij het opstaan en nadat je een poos hebt stil gezeten.

Bij reuma gaat de pijn niet vanzelf over, en wie te lang wacht met een doktersbezoek loopt kans de gewrichten onherstelbaar te beschadigen. Het is dus van belang om bij aanhoudende gewrichtspijn een afspraak bij de huisarts te maken. De huisarts zal, afhankelijk van uw klachten beginnen met een behandeling of u doorsturen naar de reumatoloog.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hieronder vind je veel informatie over reuma:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had het ook. Vooral 's ochtends heb ik regelmatig de kracht niet op iets open te krijgen of vast te pakken. Ben ermee naar de huisarts geweest en het kan ook gewoon zijn dat je je zenuwen bekneld tijdens het slapen.
Mijn benen en voeten waren hoogst irritant aan het tintellen, dat bleken onrustige benen te zijn.
Dit heb ik allemaal al vanaf mijn 22 ongeveer. dat van die handen al vanaf mijn 15e.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat leeftijd niet altijd wat zegt over wat het kan zijn.
En je het beste naar je huisarts kunt gaan voor een betrouwbaar antwoord wat betreft jouw klachten.
Ga niet gelijk van het ergste uit, maar houdt in je achterhoofd dat het het wel kan zijn, dan sta je ook niet voor nare verassingen.
Voor hetzelfde geld is het met fysiotherapie op te lossen en ben je er zo weer vanaf. dan zou het zonder zijn om ermee te blijven lopen.

p.s. De klachten van mijn benen gingen over toen ik stopte met de pil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen dokter maar je zou ook vitaminengebrek kunnen hebben b.v. B12 dat veroorzakt op den duur ook klachten.
Ga in ieder geval naar de dokter dan krijg je hopelijk duidelijk hierover.