Als je iemand van een ladder ziet vallen, wat kan je dan het beste doen? Hem op de grond laten vallen of hem opvangen met je lichaam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Misschien dat hier van te voren over nadenken je reactie beinvloed, maar ik denk dat je in de praktijk op instinct handelt.

Dus het kan zijn dat je, zonder erbij na te denken een stap achteruit doet, of juist een stap naar voren om de persoon proberen op te vangen.
Ik denk dat de ingeving die je op het moment zélf krijgt de beste is, dat je heel snel een inschatting maakt van de gevaren en gevolgen.
Zou zal je, denk ik, bij een kind, instinctief altijd er naar toe gaan om het te proberen op te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms doe je van de schrik helemaal niets...

Andere antwoorden (11)

Er van uitgaande dat je je eigen veiligheid voorop stelt: hem op de grond laten vallen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je dat nou niet doet? Bij mij is het altijd zo; eerst die ander, dan mezelf, ookal haat ik diegene uit het diepst van mijn hart...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja ben ik het mee eens houvanjou13!
Ik zou hem opvangen maar dat kan voor jezelf gevaarlijker zijn, of probeer te kijken waar ie ongeveer terecht komt en ga daar op je rug op de grond liggen... Maar eigenlijk heb ik geen idee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt er vanaf hoe hoog dat het is! Ik zou hem niet opvangen als hij van 10 m hoogte naar beneden valt want dan ben jij ook gewond en zeg nu zelf 1 gewonde is al meer dan genoeg ! Als hij nu van 2m hoogte valt zou ik hem durven opvangen (alleen doen als je zeker bent dat je sterk genoeg bent om hem te vangen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eerst aan je eigen veiligheid denken.
Kan je hem/haar veilig opvangen zonder zelf letsel op te lopen dan DOEN.
Als je zelf letsel gaat oplopen dan niet doen en hulp roepen (112) en direct zelf hulp gaan bieden.
Beter 1 gewonden en iemand die hem kan helpen dan 2 gewonden en niemand om te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het opvangen moet je zoals al gezegt is NIET doen tenzij je het hier over een keuken trapje hebt of een kind. Het trauma personeel heeft namelijk weinig aan 2 gewonden. wat wel erg belangrijk is is er achter komen of het slachtoffer bij bewust zijn is, de hartslag controleren als hij niet bij bewustzijn is en vooral ( mits mogelijk ) NIET verplaatsen ivm rug letsel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eigen veiligheid eerst!! stel je probeert hem te vangen en jullie raken alle 2 zwaar gewond dan kan niemand 112 bellen. daar lig je dan met zn 2e.

bij wat voor calamiteiten ook. altijd eigen veiligheid eerst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je iemand het leven wil redden kun je hem het beste proberen op te vangen of zijn val te breken. Het zal van heel factoren afhangen of jullie beiden het er levend van af zullen brengen.

Hoe zwaar is degene die valt, maar zelfs een kind zal al erg zwaar zijn. Dan vanaf hoe hoog valt hij/zij, hoe is de ondergrond waarop de ladder staat. Hoe fors ben je zelf hoe is de situatie waarin je je bevindt sta je al bij die ladder, kom je aanlopen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

De kans dat degene die valt het overleeft hangt er ook weer vanaf hoe dat hij/zij valt. Je hoort wat dat betreft de meest wonderlijke dingen. Iemand valt van een keukentrap morsdood en iemand valt van 20 meter, is wel zwaargewond, maar overleeft het.

Maar zoiets gebeurt vaak in een split second en dan handel je impulsief, je hebt meestal echt niet de tijd om na te denken hoe te handelen.

Hoop maar dat je het nooit zult meemaken.
Ceeve
12 jaar geleden
Op zo'n moment, een fractie van een seconde, handel je instinctief. Je denkt niet na en probeert hem waarschijnlijk op te vangen. Er zijn verhalen bekend van mensen die een drenkeling willen redden en zelf verdrinken. Die hebben ook eerst niet aan de mogelijkheid gedacht, dat ze zelf zouden kunnen verdrinken.
Er zullen ook mensen zijn die verstarren en niets doen, iedereen is verschillend. Maar de meesten zullen handelen zonder erbij na te denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het zelf meegemaakt en ik brak zijn val door hem zijdelings vast te grijpen en hem een soort achterover met me mee te trekken en hem zo op me laten vallen.

Dat was wel een kleine jongen dus ik weet niet of dit werkt met een 45 jarige gezette man.

In ieder geval niet gewoon onder hem gaan staan, maar actie probeer zijn val te breken door hem dus een soort vast te pakken terwijl hij naast je is en dan zelf blijft staan.

Ik hoop dat je het begrijpt, slecht uit te leggend it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!!!
als het je ergste vijand is, moet je die gewoon laten vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind van 25 kg die valt van 10m hoogte, weegt als je m opvangt in jouw armen op dat moment véél meer als 25 kg. Laat staan als het een gezette oudere man is.

Zelfs al heb je de reflex en de kracht, je moet in die tijd nog nadenken of je zelf niet gewond zult geraken. Vrij moeilijke vraag om te beantwoorden eigenlijk. Hangt van persoon tot persoon af. Maar als het een kind zou zijn zou ik het sowieso doen.