Wat kan je tegen insectenfobie doen?

Ik ben bang voor alle soorten beestjes, dus niet alleen spinnen of wespen. Als ik ze zie krijg ik het spaansbenauwd en wil ik ze het liefst vermijden. Ik heb op internet gezocht naar therapie maar dat is erg prijzig. Zijn er andere oplossingen voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spinnen zijn geen insecten ;-)

Antwoorden (3)

Het is misschien een vervelend antwoord, maar therapie is eigenlijk het enige wat kan helpen. Want ik zou niet weten hoe mensen je via dit forum kunnen helpen.
Misschien Ipzo ( Therapie )? ( zie bron )
U moet maar denken dat de beestjes eerder bang voor mensen zullen zijn.

Toegevoegd na 5 minuten:
Veel succes ermee trouwens ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het ggz geven ze ook van die cursussen. Dit zal goedkoper zijn dan particulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft dat je insecten het liefst wilt vermijden. Nou, dat wil iedereen hoor. Niemand is zo dol op wespen en spinnen. Maar niet iedereen is er heel bang voor.

Het ligt er maar aan hoe bang je er voor bent. Als je alleen maar bang bent, als je een wesp of spin ziet, dan zou het best op een gegeven moment over kunnen gaan. Sommige fobieen kunnen "slijten", en dan kun je er goed mee leven.

Maar als je echt helemaal in paniek raakt, en uren van slag bent, of als je door je angst slecht slaapt en ook aan insecten denkt als ze er niet zijn, dan moet je het eens met je huisarts bespreken. Hij vindt dat vast niet raar, want hij heeft patienten met allerlei fobieen. Hij kan je adviseren òf je er iets aan moet doen, en wat dan de beste manier is, die bij jou past. Succes!