hoe kan dat eigelijk dat je zenuwachtig word?

Veel mensen worden zenuwachtig als ze een toets hebben, of als ze iets krijgen..
Dan moet je meestal overgeven, of je moet vaak plassen, of je krijgt raar gevoel in je maag..

Hoe kan dat allemaal..? wat gebeurt er dan in je lichaam??

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Door mijn psychiater is dat als volgt uitgelegd. Je hebt een orgaantje in je hersens die dat regelt. Toen wij nog oermensen waren hadden we dat veel nodig. Zo konden we eerder ingrijpen bij gevaar enz dan dat we het verstandelijk waarnemen.

Dat orgaantje heeft nu dus een ander soort functie gekregen. Als je dus zorgen ergens over maakt, dan komen er stofjes vrij waardoor je dus kan handelen. Zenuwachtig zijn wordt vaak als negatief ervaren maar is dus eigenlijk positief.

Je kunt ook overprikkeld raken. Dat worden dus voor alles en niets gewaarschuwd. Gevolg kan zijn dat je (tijdelijk) paniekaanvallen krijgt. Feitelijk schiet je lijf dan in de verdediging terwijl dat lang niet altijd nodig is. Daarvoor zijn weer trukjes om dat onder controle te krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel jij eigenlijk niet "Faalangst"?
Want zenuwachtig is toch weer iets anders.
Zie hieronder mijn knip en plakwerk:

Zenuwachtig is: De tijd tussen dat wat men verwacht en het moment waarop men daar op gaat wachten is de tijd waarin je nervositeit of zenuwachtigheid ervaart. Sommigen ervaren dit als gezonde spanning, anderen als een naar gevoel.

Faalangst kan het gevolg zijn van een sterke druk tot presteren in een bepaalde leeromgeving, maar ook van iemands aanleg, zoal een gebrek aan zelfvertrouwen of sociale angst. Faalangst kan ook voortkomen uit de eigen innerlijke drang tot het leveren van prestaties, ook wel prestatiemotivatie genoemd. Bij kinderen kan faalangst optreden als een kind niet kan voldoen aan bepaalde eisen van de leerkracht of ouders , of als dezen de capaciteiten van het kind te hoog inschatten. Faalangst kan worden versterkt als dezen niet de nadruk leggen op wat het kind goed doet, maar juist op wat het fout doet. Dit blijkt bijvoorbeeld door het beste resultaat wat een kind kan krijgen aan te duiden met "nul fout" (in plaats van "helemaal goed") of door overdreven gebruik van het rode potlood bij het kleinste foutje van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De nervus sympathicus is een van de zenuwen die oa de verschijnselen veroorzaken die je voelt als je zenuwachtig bent. Je gaat gejaagder ademhalen, krijgt een droge mond.
Het is een deel van het Autonome Zenuwstelsel dat reageert bij het denken aan of zien van iets waar je tegenop ziet.
Het lichaam reageert vervolgens met een voorbereiding om te kunnen vluchten: dus blaas leeg, poepen etc dan kun je sneller wegrennen.