Hoe kan het dat je dezelfde smaak in verschillende situaties anders kan proeven?

Als ik mijn tanden poets smaakt de pasta vaak naar mint. Mijn migrainepillen (Maxalt) hebben echter een mint-smaak die veel in de buurt komt bij tandpasta. Je legt deze pil op je tong en dan smelt hij weg.
Als ik echter deze lucht van de pillen ruik of de smaak proef ga ik bijna over mijn nek (zelfs als ik aan de lucht denk walg ik), terwijl ik bij het tanden poetsen hier totaal geen last van heb.
Kan iemand mij vertellen hoe dit kan komen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Mijn man heeft precies dezelfde pillen en vindt ze ook mega-walgelijk. Hij is er echter van overtuigd dat dat komt door de bijsmaak van de Aspartaam, de gebruikte zoetstof die ook aan frisdranken en dergelijke voor hem dezelfde walgelijke (na)smaak geeft. En hier zit veel te veel in ; veel en veel te zoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor deze reactie. Nu nog op zoek naar de ideale oplossing :)

Andere antwoorden (3)

Waarschijnlijk door de combinatie van meerder stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mischien ook de associatie die je legt bij de pillen en je ziek voelen. Als je de geur van de pillen ruikt, komt het gevoel van het "ziek" voelen weer naar boven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij verandert mijn reuk- en dus ook smaak?-zin als er een migraine-aanval aan zit te komen - luchtjes en smaakjes zijn dan veel heftiger, en dragen daardoor bij aan het opkomende 'misselijkheids-gevoel'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@nieuwgierig, bij mij ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar de pillen 'beloven' beterschap ; normaliter zou je ze dan zelfs lékkerder moeten gaan vinden. Omgekeerd werkt het niet ; pas als je altijd ziek zou worden van die pillen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De pillen hebben bij mij sowieso weinig effect, ik krijg er niet minder hoofdpijn van en het aura dat bij mijn migraine komt.
Hierdoor wordt de drempel om ze in te nemen veel hoger, en doe ik het dus ook vaak niet.
Bedankt voor je reactie Marleen, daar liep ik ook tegenaan bij deze reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien toch eens bij de huisarts informeren naar een ander middel ? Vooer Maxalt op de markt kwam, spoot mijn man bij een aanval Immigram ; dat werkte ook mega-goed (echt een paardenmiddel wat dat betreft). De pillen bij hem gelukkig ook; de immigram is nu voor noodgevallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Ben idd al tijden aan het denken om iets anders te proberen.
Ik heb niet het idee dat Maxalt de pijn vermindert. Heeft Immigram nog andere bijwerkingen en moet dit geinjecteerd worden? Een collega had pasgeleden een soort van zakje met poeder dat opgelost moest worden. Ook hiermee verdween de hoofdpijn niet helemaal, maar het werd wel wat minder. Wat vooral vervelend is, dat ik last heb van het aura (de lichtflitsen waardoor je niets meer ziet), maar voor zover ik weet is daar nog niets tegen uitgevonden.
ik vind maxalt vooral bitter, terwijl ik tandpasta lekker vind. er zitten toch andere stoffen in ookal moet de hoofdsmaak voor mint doorgaan. ik denk de combinatie.