Word je sneller bruin als je in de zon ligt of kan je b.v. net zo goed fietsen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.1K

Het beste antwoord

Om snel bruin te worden, moet je zoveel mogelijk zonnestralen opvangen. Hoe meer de zonnestralen loodrecht op je lichaam vallen, hoe meer zonnestralen je zult opvangen, dus hoe sneller je bruin zult worden.

Als voorbeeld: stel voor het gemak dat de zon recht boven je staat.

Als je dan plat ligt, beschijnt de zon jouw hele lichaam. Je vangt het maximale aantal zonnestralen op.

Als je staat, beschijnt de zon je van boven. Je schouders zullen bruin worden; de rest van je lichaam zal hooguit "strijklicht" ontvangen, en daardoor nauwelijks bruin worden.

Je kunt het ook anders zien: je moet zorgen dat het oppervlak van jouw schaduw zo groot mogelijk wordt. Hoe groter het oppervlak van je schaduw, hoe meer zonnestralen jouw lichaam heeft onderschept, dus hoe sneller je zult bruinen.

--

Aan de andere kant: als je plat liggen maar saai vindt en fietsen juist heel leuk vindt, zul je het in de zon liggen maar vijf minuten volhouden, terwijl je met gemak drie uur kunt fietsen. In dat geval compenseert de blootstellingstijd de verminderde bruiningsefficiëntie, en kun je dus toch beter gaan fietsen.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Nee, het maakt niet uit of je stilzit of dat je in beweging bent. Dat laatste is natuurlijk voor je ge*zon*dheid ook beter. Wil je echt een sneller resultaat dan moet je bij water zijn. Want door de reflectie van de zonnestralen op de nattigheid verkleur je sneller. Denk bijvoorbeeld aan windsurfen, zeilen, zwemmen, maar je kan natuurlijk ook op het dek van een motorboot gaan liggen zonnebaden.
Amadea
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de zonkracht.
Van fietsen wordt je zeker bruin, kijk maar naar wielrenners; als ze hun shirt uitdoen hebben ze bruine armen, benen etc. maar is de rest wit.

Liggen is dus wel makkelijker, omdat ik aanneem dat je niet in je badkleding op de fiets zit (of topless)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het maakt niet uit wat je doet, het mooist is wel als je dingen doet als een sport of iets waar je veel kanten op loopt/rent/beweegt zodat je aan alle kanten gelijk bruin word en het is ook niet zo saai als beetje liggen en af en toe omdraaien
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je fietst word je sneller bruin doordat je regelmatig van richting verandert en zo van alle kanten "bestraald" word en het zweet aspect telt ook erg mee hierin. Als je zweet word je huid nat en een natte huid verkleurd veel sneller, verbrand ook sneller, dat dan weer wel.