Hevige pijnen, korter leven?

Mijn oma heeft terminale kanker. Kanker heeft ze al bijna 25 jaar (ze is nu 72), maar 2 weken geleden zijn alle behandelingen gestopt, en zijn ze begonnen met pijnbestrijding. Ze heeft momenteel veel (zenuw)pijn en last van benauwdheid. Ze is allergisch voor morfine en andere opiaat-achtigen (ze gaat hierdoor hevig braken, etc) Kortom, daarmee wordt het leven nog ondraaglijker.

Een dergelijke, hevige allergische reactie is blijkbaar zeldzaam want de doktoren staan voor een raadsel.
Blijkbaar is er geen pijnbestrijding die even goed werkt als opiaat-achtigen, waardoor mijn oma met een hoop pijn en benauwdheid blijft lopen.
Ze is nog thuis, en dat wil ze zo lang mogelijk blijven.
De doktoren hebben haar nog een paar maanden gegeven, maar ik vroeg me af:
Sterf je eerder als je zoveel pijn te verdragen hebt? En dus: Leef je langer als het draaglijker is, door bijvoorbeeld morfine?

(Ik besef me goed dat een levensverwachting altijd maar een schatting is, ik bedoel ook niet per se mijn oma met de vraag, dat heb ik erbij verteld om uit te leggen waar mijn vraag vandaan komt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Wat een nare situatie voor je oma.

Pijn is erg uitputtend en voor iemand van de leeftijd van jouw oma en haar ziekte geschiedenis erg zwaar.
Net als de benauwdheid.

Ik kan niet zeggen dat ze eerder zal sterven, want morfine heeft ook zijn bijwerkingen, met name de gewenning en de noodzaak om dan steeds meer morfine te geven, tot een dosis die de dood kan bespoedigen.

Er zijn speciale pijnklinieken, ik weet niet of die nog iets voor je oma kunnen doen.

Wens jullie veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat deze vraag moeilijk te beantwoorden is want pijn is suggestief. Het is, volgens mij, niet te meten. Wat de 1 als heel pijnlijk ervaart vind de 2e weer niet zo heel erg pijnvol. Ik weet wel dat de opa van mijn man al jaren heel veel pijn heeft. Alle lichaamsdelen zijn versleten ,dat heeft een arts tegen hem gezegt en er is niets meer aan te doen. (behalve dat hij dan wel morfine krijgt elke dag in de vorm van een pleister) En hij is al 91 inmiddels. Dus ja je kan ook met pijn heel oud worden zou mijn antwoord zijn dan.