Waarom worden vrouwen die samen wonen meestal gezamelijk ongesteld?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede vraag. Wist je dat het bij dieren ook zo is? Schapen worden met de hele kudde tegelijk ongesteld bv.
Ik zie het op mijn werk ook: De hele club tegelijk ongesteld. Ik heb het me ook vaker afgevraagd hoe dat kan.
Ben benieuwd naar de antwoorden.

Het beste antwoord

Tijdens haar menstruatie zendt een vrouw geurloze stoffen uit, die de menstruatiecycli van andere vrouwen kunnen beïnvloeden. Het gelijktijdige menstrueren veroorzaakt door feromonen. Feromonen zijn chemische stoffen die boodschappen overbrengen tussen individuen van eenzelfde plant- of diersoort.

Hier is uitgebreid onderzoek naar gedaan. Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb trouwens altijd geleerd dat feromonen juist geurstoffen zijn. Dus geen geurLOZE stoffen.
Wij merken dat echter niet zo goed omdat ons reukvermogen niet zo goed ontwikkeld is. Gelukkig hebben de feromonen ondanks dat toch nog de juiste uitwerking.

Andere antwoorden (2)

Dit verbazende verschijnsel is voor het eerst beschreven in 1971 door de onderzoekster Martha McClintock, die nu bij de University of Chicag zit.
Over het hoe en waarom tasten we volledig in het duister.
Er zijn theorieën dat in de prehistorie, toen mannen vele vrouwen hadden, het efficiënter was als alle vrouwen van één man tegelijkertijd vruchtbaar waren. Maar dat lijkt mij geen plausibele theorie.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
McClintock heeft inmiddels wel een oorzaak gevonden. Zie link bij mijn antwoord. Dit onderzoek is van haar.
AWM
14 jaar geleden
Ja, die feromonen, had ik van gehoord. Weten we nog steeds niet het waarom...
Zodat als een vrouw ongesteld is, de man niet naar de dichtstbijzijnde andere vrouw kan overstappen, want die is dan ook ongesteld.

Maar sinds de uitvinding van het wiel lijkt me dit nogal achterhaald. Een beter antwoord kan echter niet verzinnen.