Wanneer bereikt men de "jaren des onderscheids" en wat kan men dan onderscheiden ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.9K

Antwoorden (3)

De jaren des onderscheids bereik je als je volwassen bent.
Wat je dan kan onderscheiden, wil zeggen dat je dan zaken kan beoordelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met "De jaren des onderscheids" bedoelt men vanaf het 12e jaar. Dan zou een kind in staat moeten zijn goed van kwaad te onderscheiden. En vanaf die leeftijd zou het kind dan ook in staat moeten zijn om oprecht te kunnen biechten.
Kristal
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Nee, dat denk ik ook, maar ik kreeg het idee dat het wel goed aan gaf waarom men die 12 jaar had gekozen.
Of denk jij dat de definitie van de uitdrukking: de jaren des onderscheids: verandert in de tijd?
Want ik zelf dacht eerst net als Siska, maar toen ik het op ging zoeken en kwam ik dit tegen...
Hij heeft de jaren des onderscheids bereikt. =
Hij heeft een leeftijd bereikt waarop hij zaken kan beoordelen.

Tot de jaren des onderscheids komen =
volwassen worden.

Het ligt dus een beetje aan de context.
Dus wanneer het gezegd wordt en door wie en in welke situatie.

Volgens Sartre gaat het om iemand van de middelbare leeftijd, die onderscheid kan maken tussen wat werkelijk belangrijk is en wat niet.