Je bedoeld waarschijnlijk als je er mee werkt.
Bij bepaalde bewerkingen van hout op de bouwplaats kan een dusdanige hoeveelheid houtstof vrijkomen dat werknemers kans lopen op schade aan hun gezondheid, bvb huidaandoeningen, oogaandoeningen en luchtwegaandoeningen.

Hardhoutstof is opgenomen op de wettelijke lijst kankerverwekkende stoffen, met als voetnoot dat als definitie voor hardhout hout van bedektzadigen wordt bedoeld. Een voorbeeld van hardhout is: plataan.

Wettelijke grenswaarde hardhoutstof: 2 mg/m³ gemeten over een 8-urige werkdag.

Lees veel meer hierover in de bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het stof van de Plataan zijn de fijne haartjes die aan de jonge bladeren zitten, mogelijk kan je daar een allergie van krijgen( tijdelijk) ook zou het je ogen kunnen irriteren, maar door het ademen door de neus, wordt er een groot gedeelte uitgefilterd, ook al via je slijmvliezen in neus en keel.
Het zijn niet alleen de Platanen die dit doen, maar praktisch de hele natuur, zeker in de zomer.
Bekend is het stof van de klimop, dat zelfs een heftige allergische reactie kan geven op de luchtwegen.
maar ook van veel coniferen ( dennen)
Daarom denk ik niet dat het van de Platanen schadelijker is dan al het andere natuurlijke stof van planten.
Hooguit een tijdelijk loopneus, maar die spoelt dus alles weer schoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Platanen worden er ook van 'verdacht' lucht te zuiveren, omdat ze het zo goed midden in steden volhouden. Dus misschien heffen de effecten elkaar op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja helemaal waar ,ze zouden wat doen tegen het fijnstof en ze geven natuurlijk zuurstof, tenminste als er blad aan de bomen zit, maar eigenlijk is het ongeveer de enigste boom, die in een sterk vervuilde lucht in de stad nog in leven blijft.
Parijs staat er mee vol.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de ginkgo, vreemd genoeg. Zo fossiel dat ie tegen luchtvervuiling kan.
Maar platanen zijn iets makkelijker te kweken en iets goedkoper ;-) En zelfs als de boom kaal is is er nog wel iets aan te zien, met die vreemde schors.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja de Ginkgo is een buitenbeentje, in alle opzichten, heb er juist een geplant in mijn eigen tuin en die Platanen, daar heb ik wat tegen, heb jaren gewoond in een straat met zeer grote Platanen, in het voorjaar kregen ze meestal een schimmelziekte in het blad, dat er dan groen afviel, dus het hele voorjaar zag het er niet uit.
In de zomer hield het alle zonlicht tegen en hadden we een donkere tuin en huis.
In de winter waaide er maandenlang het blad rond, dat maar niet wilde verteren.
Als het had geregend druppelde deze bomen urenlang nog na.maar in dec. als het blad van de bomen was en de vruchten als kerstballetjes aan dunnen draadjes hingen, bewogen door iedere zuchtje wind, ja, dan waren ze mooi.