Ik zweet heel erg als ik slaap of gewoon in bed lig. Is irritant en ik vind 't ook niet echt fris. Wat kan ik ertegen doen?

Als ik in bed lig met de dekens dan wordt m'n bed helemaal vochtig. Ligt het aan mijn matras? Want heb het alleen in mijn bed, maar niet als ik ergens anders slaap bijvoorbeeld.
Ik heb een eendendonzen dekbed.
Ik heb altijd gewoon een raampje open en slaap in m'n ondergoed.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat heb je voor een matras?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen flauw idee! Het is best wel oud volgens mij, en ik heb er 2 op elkaar.

Het beste antwoord

Het belang van de onderlaag van bedden wordt onderschat. Verreweg het meeste zweet wordt via die onderlaag afgevoerd. Ventileert die onvoldoende dan lig je 's morgens in een nat bed, zeker als je een tamelijk hermetisch sluitende bovenlaag als eendendons gebruikt.

Zweet je in bed veel dan is een binnenveringsmatras aan te bevelen op een goed ventilerende onderlaag, zoals een spiraal. Maar kijk ook eens naar een wat minder warme bovenlaag in de vorm van een zomerdekbed of iets dergelijks. Is het erg warm dan slaap ik (meestal half) onder een lege dekbedhoes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De enige reden moet dan wel je matras zijn. Temeer omdat je het elders niet hebt.

Door het vele vocht dat vrij komt en zich in de matras opstapelt kunnen schimmels en huismijten zich ongelimiteerd ontwikkelen.
Het draaien van de matras zal een vals beeld van droogte geven .
Zorg eventueel voor een ondoorlatende hoes waardoor het vocht niet in de matras kan dringen met daarover een hoes die je makkelijk kan laten luchten.

Maar als je het allang hebt zou ik je aanraden en nieuwe matras te kopen. In een beddenzaak met advies zodat je niet meer die transpiratieproblemen hebt.

Toegevoegd na 43 seconden:
matras vernieuwen: advies is 1 x per 10 jaar.
En elk jaar toch keren om "kuilen" te voorkomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere dekens pakken of gewoon een laken dat doe ik meestal als het warm is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je tijdens slapen veel nachtmerries hebt, kan je ook hard zweten. dit heb je meer in je eigen leefomgeving en bijna nooit elders. maar als je het ook hebt als je wakker bent, ligt het aan je matras of je dekens natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan aan meerdere factoren liggen. Heb je bv een 100% katoenen dekbedovertrek, of een mix, is je hoeslaken van 100% katoen, en je molton, waarvan is deze gemaakt? Allemaal zaken die de oorzaak kunnen zijn als het mengvezels zijn. En waarvan is je ondergoed gemaakt? Maar misschien is ook je dekbed te dik. Je ziet, het is voor ons gissen waaraan het kan liggen.