Kun je nu echt verkouden of ziek worden als je op de tocht hebt gezeten?

Deze vraag schoot me te binnen bij het lezen van een voorgaande vraag. Er werd me vroeger altijd gezegd dat ik niet op de tocht moest gaan zitten want daar werd men ziek of verkouden van.Maar ik heb ook geleerd dat daarbij toch echt virussen of bacterieën een rol spelen....
Wat is nu feit en wat is fabel???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
50.5K

Het beste antwoord

Vroeger dachten we dat je ziek werd van kou. Toen ontdekten we dat verkoudheid een virus was, en werd het 'kou vatten' een fabeltje genoemd. Nu weten we dit:
Het lichaam raakt teveel warmte kwijt door warm bloed naar de neus en keel te sturen, waar je adem langs blaast. Dat koelt het bloed. Als het lichaam plotseling sterk afkoelt (door tocht, bijvoorbeeld) wordt er veel minder bloed naar neus en keel gestuurd, om vooral niet nog meer warmte te verliezen. Maar in dat bloed zitten ook de afweerstoffen die ons beschermen tegen virussen. Tocht - je koelt af - minder bloed naar neus - neus minder weerstand - virus ziet z'n kans - jij verkouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik heb als ik op de tocht zit of werk snel last van voorhoofdholte ontsteking,dit komt bij mij puur door de tocht,in een ruimte waar deuren t-o elkaar open staan of ramen.
werk ik de hele dag buiten in weer en wind heb ik geen last.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorhoofdholte ontsteking komt meestal achter de verkoudheid of griep aan.
Maar kan ook ontstaan door te lage luchtvochtigheid.
Heb je hier regelmatig last van , dan is er meer aan de hand dan alleen maar tocht.
Verkouden worden door tocht, wind, regen, kou enz.
is nog steeds het grote flauwekulverhaal dat vooral door ouderen nog steeds verkondigd wordt.
Zelfs in films zie je iemand nat regenen en de dag erna ziek worden , allemaal ,bullshit!
Zonder jas naar buiten en daardoor ziek worden echt niet!

Verkouden worden of griep krijgen is een besmetting door iemand of iets anders.
Wel is het zo als door weersomstandigheden onze weerstand minder is geworden, kunnen we makkelijker een besmetting oplopen.
Maar ook dan is het altijd nog een besmetting door een ander en zeker niet door tocht.

Toegevoegd na 21 minuten:
Ook hoor je vaak van mensen die nat geregend zijn , dat ze de dag erna ziek zijn van de regen.
Of van kinderen die zonder jas naar buiten zijn gegaan, roepende moeders ,trek je jas aan anders ben je morgen ziek!
Mensen die zich overdreven warm kleden , juist die worden sneller ziek!
Omdat hun lichaam te traag wordt om zich te verdedigen.
Hun afweersysteem te lui.
Maar dan hoor je van deze mensen , het komt van dat rare weer, dan weer warm en dan weer koud.
Ze vegeten als ze s'winters naar buiten lopen dat het buiten vaak 20 graden kouder is dan in huis en zelfs daar wordt je niet ziek van!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
+1 ed
wel denk ik dat door de weersomstandigheden je weerstand niet zozeer minder wordt, maar dat je door weersomstandigheden meer binnen op elkaar zit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rieneke, ook bij mooi weer zitten veel mensen op elkaar in b.v. de bus en trein, maar ook bij sport, kantine, kantoor, vergaderingen, bijeenkomsten ,muziek evenementen, in de kerk, op school enz.
Maar extra slecht weer en koude vraagt extra energie van het lichaam, waardoor de weerstand kan afnemen, maar denk ook aan minder zon, minder beweging enz.
Waarschijnlijk ook minder ontspanning tast onze weerstand aan.
Zo lijkt het waarschijnlijk dat we in de winter minder weerstand hebben en dat is ook de tijd van de griep.
Begint meestal rond kerst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Ik moet altijd al gniffelen als mensen vertellen dat ze ziek zijn geworden door tocht of regen.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat Rieneke zegt is wel waar. In de winter zitten de mensen meer op elkaar dan in de zomer. Bovendien zijn virussen meer actief in de winter, dus springen ze sneller over.
Overigens heb je wel gelijk dat ziek worden van tocht flauwekul is.
Het is een fabel! En een hele hardnekkige!
Je word inderdaad ziek van een virus of bacterie en niet van de tocht of de kou.
Stel dat je helemaal alleen zou zijn in een boot op zee, in de kou en in de tocht, dan zul je niet ziek worden.
Er is namelijk niemand die je kan besmetten.
Een (warme) jas of sjaal in de kou is dus niet nodig om verkoudheid te voorkomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Mensen worden inderdaad vaker ziek als de "r" in de maand is, maar dat komt niet door de kou of tocht. De reden is dat mensen dan dichter op elkaar zitten en elkaar daardoor besmetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kou of tocht hebben inderdaad niks te maken met verkoudheid, dat en virus is. Maar het koud HEBBEN is wél een risico, in die zin, dat het je weerstand verlaagt en je vatbaarder bent voor de virusjes die er rondgaan.
Combineer dat met een (te) warme ruimte waarin de ziektekiemen welig tieren, en je bent gegarandeerd aan de beurt.

Een sjaal om of een muts op als het vriest doet dus niks, althans, zolang je het niet koud hebt. Een beetje koukleum kan bij 10, 12 graden al ziek worden zonder. Maar het is dus niet de kou zelf die het hem doet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat kan niet!
Verkoudheid is een virus(infectie) die je krijgt door overgedragen bacteriën.

Net als blaasontsteking dat krijg je ook niet van te bloot kleden of tocht, ook dat is een bacteriële ziekte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tilbur1
een jaar geleden
Jij slaap het niet als je zweet in de zomer dan kom je in een kamer of auto met het tocht woord je ziek ik zeg niet dat iederen ziek wordt maar zijn gevoelige mensen die daar niet tegen kunnen.
verkoudheis overkrijgen van iemand gebeurt d.m.v. druppelinfectie. dat wil zeggen als iemand hoest of niest (tegen iemand of een object kan ook) en die druppels komen op een of andere manier in contact met jou neus of mond. heeft iemand net tegen de klink geniest en pakt er weer aan met je handen en je wast ze niet af, om vervolgens met je vingers te eten (mc donalds, een broodje o.i.d.) zodat die bacterien of dat virus makkelijk via die ongewassen handen je mond bereiken. of iemand niest of hoest zonder hand voor de mond (dus directe besmetting) dan komen er ook honderden bacterien jou kant op waarvan je er minstens een paar inhaleert. dus je moet ook niet uit een beker drinken van iemand die verkouden is. als je een verkoudheid behandeld alsof het een ernstige ziekte is (handen vaak wassen, geen mensenmassa`s opzoeken, en je huis grondig cleanen en een mega sterke weerstand opbouwen) dan heb je de minste kans om besmet te worden, maarja als het heerst net als de mex. griep kom je er toch bijna niet onderuit. het voordeel is dan dat je er weer een volgende keer over aantallen jaren imuun voor bent. maar er schijnen duizenden soorten virussen en bacterien te zijn die dat veroorzaken je moet wel een ijzersterke weerstand hebben om nooit verkouden te zijn. mensen met copd e.d. hebben gewoon geen sterke weerstand op dat gebied dus krijgen ze een griepprik tegen de influenza griep (is niet de mex. griep) het is weer een soort griep (die dodelijk kan zijn voor risicogroepen) dus dat wil niet zeggen dat deze ingeente mensen niet verkouden worden in de grieptijd van het jaar.

Toegevoegd na 42 seconden:
de incubatietijd (meestal gemiddeld 2 dagen, geen mex.griep ...die incubatietijd is langer) zegt je (is niet altijd een betrouwbare methode) waneer je ongeveer op welke dag besmet bent. maar zeker weten doe je het nooit.

maar... een voordeel van verkouden zijn of griep hebben is dat als je het zo vaak mogelijk uitziekt zonder dat je antibiotica nodig hebt, aleen maar je weerstand sterker maakt. dus investeren in de toekomst zeg maar.

antibiotica helpt vaak heel goed, maar verwen jezelf niet te veel met dit goedje omdat je natuurlijke opgebouwde weerstand lui word.

een griepvirus kun je niet met antibiotica verhelpen, maar een bacteriele infectie/ontsteking wel.

Toegevoegd na 3 minuten:
dus met andere woorden: nee, je word niet verkouden van op de tocht staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tilbur1
een jaar geleden
Mensen wij zijn allemaal verschillend somiche mensen zij gevoelig precies van tocht, erco, en kou. Klaar en daarvan worden ze uit hun balans jullie moeten dat begrijpen
Als er iemand samen met jou op "de tocht"staat en die persoon is wel verkouden en hoest jouw kant op, kun je wel verkouden worden. Verkoudheid is een pure virusinfectie en dat is een feit!
Peter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het enige verschil zit 'm in de betekenis. Wind is een luchtstroom buiten die wordt veroorzaakt door verschillen in druk. Tocht is een "vrij sterke zuiging van de lucht door een kleine ruimte heen"(Van Dale). Ook die ontstaat doordat lucht zich verplaatst van een relatief hoog drukgebied naar een lager drukgebied. Tocht heeft een negatieve connotatie. Wie "op de tocht"zit, wordt ziek of bevindt zich letterlijk of figuurlijk in kritieke toestand. Toch kun je van wind net zo ziek worden als van tocht, als je lichaam door de wind maar genoeg afkoelt.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je wordt wel vatbaarder van kou e.d. Dus ben je gevoeliger voor bacterien en virussen.
Als mijn dochter 's avonds als het afkoeld geen vest aandoet dan hoest ze de volgende dag gegarandeerd.

Dus het draagt er aan bij maar is niet de oorzaak