Mannen in Joodse kleding, werken die ook ?

Allereerst, ieder zijn eigen geloof, of overtuiging.
Ik ben zeer geinteresseerd in andere geloven.

Voor mijn werk ben ik regelmatig in Antwerpen.
Ik zie daar regelmatig mannen lopen met krullend haar en zwarte kledij en een hoed op.

Mijn vraag is,

1. Werken deze mannen ook ? En lopen ze er dan zo bij, of is dit alleen buiten hun werk.

2. Als ze niet werken, hoe komen ze dan aan hun kleding voor de kinderen en eten ?

3. Hebben de vrouwen ook een bepaalde klederdracht die ze aan moeten.

Alvast bedankt, ben zeer benieuwd.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.4K
Amadea
12 jaar geleden
Hier vind je al wat informatie: http://www.goeievraag.nl/vraag/werken-orthodoxe-joden.207908
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yup, dat was mijn vraag

Het beste antwoord

Degene die nog werk hebben, werken in hun Joodse kleding. Hun kleding is zoals in de 19de eeuw gebruikelijk was.

Getrouwde vrouwen dragen in de regel een pruik en moeten een week na hun menstruatie een rituele reiniging ondergaan in de mikwa (water). Na de onderdompeling in de mikwa, 14 dagen na het einde van de menstruatie, is seksueel verkeer toegelaten. Dat is dus midden in de vruchtbare periode. Joden hebben dan ook veel kinderen.

Naar schatting leven in Antwerpen 20.000 joden, van wie ruim de helft strikt leeft volgens de geloofsleer. Velen onder hen zijn straatarm. Steeds meer jonge joden trekken naar het buitenland om te studeren en keren niet meer terug. De oorzaak van de uittocht is de economische situatie. De afgelopen kwarteeuw is de joodse gemeenschap haar dominante positie in de diamantsector kwijtgespeeld. De meest betrouwbare schatting zegt dat de sector vandaag nog hooguit dertig procent joden tewerkstelt.

Vooral de joodse klovers verloren massaal hun job. "Dat was geen typisch joods probleem, maar had vooral te maken met de veranderende wereld", zegt Henri Rosenberg, professor Joods Recht. "Niet alleen in de diamantsector, maar ook bijvoorbeeld in de textiel trok de ruwe arbeid naar lagelonenlanden. De joden waren daar niet op voorbereid." Als gevolg kwamen heel veel joden, vooral onder de chassidim, in armoede terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vond eigenlijk alle antwoorden duidelijk, maar deze sprong er meer uit. Bedankt voor de wijze les, ik heb zeker wat meer geleerd.

Andere antwoorden (3)

Jazeker, Joodse mannen werken ook.

Als je kijkt naar Antwerpen (België) dan zijn er heel veel orthodoxe Joden die er werken. Heb er een foto bijgestoken. Velen van hen werken in Antwerpen in de Joodse buurt, ook bekent als de diamantenbuurt, omdat zovelen van hen in die sector werken.

Ze lopen steeds als ze zichtbaar zijn in hun traditionele en alom gekende kledij. Meestal is hun haarsnit ook vrij gelijkend.
Joodse vrouwen dragen vaak ook een soort hoofddoek of pruik.

Conclusie: ze werken weldegelijk (en werken meestal ook vrij hard), ze dragen de traditionele kledij steeds als ze samen zijn, op straat lopen en in hun winkel staan en Joodse vrouwen hebben ook een aantal stukken traditionele kledij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt het over de orthodoxe joden, en natuurlijk werken die ook, en studeren die ook. En inderdaad precies zoals ze gekleed gaan. In Amsterdam heb je nog een groepje van deze mensen, en die leven net als ieder ander.
Een joodse vrouw heeft geen specifieke klederdracht. Die kleed zich gewoon netjes, eigenlijk hetzelfde als gereformeerden.
Het huishouden van Joodse mensen is wel iets ingewikkelder, omdat ze koosjer eten hebben echte orthodoxe joden vaak twee aanrechten, 2 sets met pannen en potten. Zodat ze hun eten goed gescheiden kunnen houden.

Als je interesse hebt in andere geloven is de Joodse keuken wel heel interessant, en heeft veel regels. En ook veel lekkere gerechten. Vooral de zo ingeburgerde dingen als Amsterdamse uien, zijn een typisch joods gerecht.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Joodse_keuken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ze werken normaal in die kledij. Ik ben in Antwerpen eens Joodse muziek wezen kopen en de winkelier droeg gewoon die zwarte kleren. Dat was eveneens het geval toen ik in New York naar een juwelier ging.