heb ik een dwangstoornis?

ik ben heel labiel de laatste tijd, en ook erg snel geïrriteerd.
maar nu neemt het volgens mijn moeder wel een extreme vorm aan:
alles in mijn kamer moet PRECIES op dezelfde plek staan, als het ook maar een beetje gedraaid staat kan ik er echt niet tegen en ga ik huilen. laat staan als er iets gevallen is, of helemaal op een andere plek staat, daar ben ik echt de hele dag depressief van. soms heb ik dan ook serieus gevoelens van dat ik er niet meer wil zijn enzo, ook al weet ik niet waar dat vandaan komt, want zo erg is het eigenlijk niet als er iets niet op de juiste plek staat.
verder durf ik nooit iets uit te lenen want ik kan ook niet tegen het idee dat er iets niet veilig in mijn laatje of op mijn bureau ligt.
ik heb ook heel erg dat ik pas kan ontspannen als ik ALLES heb gedaan wat noodzakelijk was die dag;
al het huiswerk af, al mijn plantjes water gegeven, het nodige op eetstoornisgebied (:$), mijn hele kamer schoon en alle spinnen en beestjes weggehaald, etc.
ik kan er ook echt niet tegen als de schoonmaakster is geweest, want dan staat er heel veel in mijn kamer verkeerd. ik ben dan standaard eigenlijk de hele middag aan het huilen op mijn kamer.

heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? of wat ik er tegen kan doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ja.
Je maakt het jezelf héél moeilijk en dat is jammer. Het is extremer dan normaal. Je wilt over alles strak de regie hebben om je zekerheden te bieden. Veiligheid. Houvast.

Een snel bezoek aan de huisarts en vragen om een doorverwijzing naar een psychotherapeut lijkt me dringend gewenst. Om te ontdekken waar dit vandaan komt. En om te leren normaal te leven zonder dat dit allemaal je even beheerst.
Eetstoornis en dwanghandelingen geven blijk van angst, onzekerheid, labiele psychische toestand.
Alleen kom je er niet uit. Dus niet langer doortobben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Dit kun jij helemaal niet vaststellen aan de hand van alleen dit verhaal. Doorverwijzen is het enige dat je kunt doen, maar ga niet beweren of overtuigen dat het hier om een stoornis gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik geef geen diagnose Groni. Ik constateer dat er sprake van afwijkend gedrag is. En JUIST in combi met die eetstoornis..
Ik werkte met mensen met deze problematiek, dus ik roep niet zomaar wat. Ik vind het heel zorgelijk wat Meike schrijft. Het is goed dat haar moeder dit signaleert. Dat zal een hele route worden voordat weer wat steviger staat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit verhaal geeft echt wel aanwijzingen dat er serieuze problemen zijn. Bestevaer heeft het bij het rechte eind. Je ziet dat vraagsteller nu al niet meer gewoon kan functioneren. Hulp is echt nodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil ook helemaal niet beweren dat er hier geen hulp nodig is, integendeel. Ik ben ook professional in het sociale werkveld, maar heb geleerd om voorzichtig te zijn in het meteen bevestigen van ziektebeelden. Of ze echt een stoornis heeft, is aan een psych te bepalen. Ik vind wel dat ze ook echt moet worden doorverwezen!
Uitsluitend een psychiater kan dat vaststellen. het is dan ook niet makkelijk hier antwoordt op te geven (dus niets dat je hier te horen krijgt is de absolute waarheid. Wil je het echt weten, begin dan bij je huisarts. Deze kan je doorverwijzen)

Als leidraad voor de rest van ons kun je de internationaal geldende regels volgens voor de diagnose, aan de hand dan de DSM IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) raadplegen om een idee te krijgen. De criteria zijn te omvangrijk om hier te plaatsen

Wat ik uit je verhaal kan opmaken is dat je je kamer heel compulsief netjes wilt houden. Er komen dan veel vragen boven bij mij: Heb je dit ook met andere dingen? Ben je extreem perfectionistisch met andere zaken, of is het alleen je kamer?

Als je er echt iets mee wilt zou ik eens je verhaal doen bij de huisarts. Die kan je doorverwijzen naar een psychiater. Dat klinkt heftig en zwaarbeladen, maar alleen zo iemand kan je echt verder helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo xxmeikeee,

Dit hoeft niet direct te wijzen op dwangneurose. Het is echter wel heel moeilijk om zo een diagnose te stellen via internet.
Ik ben een leerkracht Sociale wetenschappen, wat dus ook gedrag en psychologie bevat, en aan je omschrijven kan ik eerder zien dat je ontzettend emotioneel bent.
Zoiets gebeurt meestal door veranderingen in je leven waar je het niet mee eens bent.
Als je wat perfectionistisch ingesteld bent, kan het absoluut dat ook veranderingen in je eetpatroon, omgeving, relaties, ... er toe in staat zijn je emotioneel te maken. Dat wilt niet zeggen dat je aan dwangneurose lijdt.

Ik raad je eens aan om eventueel eens een psycholoog te contacteren, zij stellen nog steeds de exactste diagnoses. Ook kan je KJT contacteren (Nr: 102, of op hun fora) en daar je verhaal uitleggen. Zij kunnen je ook vertellen wat je best doen kan.
Als je liever met mij even praat, ik sta open voor eventuele privé berichten.

Vriendelijke groetjes,
Helena Karafotis.

Toegevoegd na 35 minuten:
Ik bedoelde uiteraard "leerling", niet "leerkracht".
Mijn excuses voor dit misverstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt zeer zeker op een dwangstoornis. Maar alleen je huisarts of een andere bevoegde kan dit met zekerheid vaststellen.Wanneer dit gebeurd is zal jouw behandeling hoofdzakelijk uit gedragstherapie bestaan.
Op deze manier leer je ermee om te gaan. Waarom je het doet. Het geleidelijk verminderen van het voor jou zo hinderlijke gerag met bijbehorende frustraties. Er worden op dit gebied geweldige successen behaald. Zelfs in een relatief korte tijd.
Ik wens je veel sterkte.