Ik heb de laatste tijd vaak hoofdpijn. Kan dit komen door te lang uitslapen?

Ik weet dat als je te lang uitslaapt je met hoofdpijn wakker kan worden. Bij mij treedt de hoofdpijn pas aan het einde van de middag / 's avonds op. Kan dit ook door het uitslapen komen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Denk dat ik het niet helemaal goed heb uitgelegd. Ik heb er juist last van als ik vrij ben en langer geslapen heb. Aan het einde van een werkdag heb ik er geen last van. Ik dacht dat het misschien van het uitslapen kon komen maar dan vind ik het weer zo vreemd dat het pas later komt ipv bij het wakker worden. Bedankt voor de antwoorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (6)

Waarschijnlijk is er in uw geval sprake van inspanningshoofdpijn. Aan het eind van de dag heeft u er waarschijnlijk al een hele werkdag opzitten, met alle drukte van dien.

Ook kan het veroorzaakt worden door vochttekort. Bijvoorbeeld doordat u gedurende de dag veel vochtafdrijvende dranken, zoals koffie heeft gedronken, of simpel gewoon te weinig vocht tot u heeft genomen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Dit kan ook komen doordat je ogen misschien iets achteruit gaan. Hier heb ik zelf ook last van gehad. Vooral omdat je er eind van de middag/avond last van hebt. De hele dag ben je dan onbewust aan het 'knijpen' met je ogen waardoor je hoofdpijn kan krijgen. Misschien ff naar de dokter/opticien voor wat meer informatie?

Toegevoegd na 32 seconden:
Het bovenstaande is uiteraard ook een mogelijkheid!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onmogelijk er is niemand die zoveel slaap als ik en ik heb nooit hoofdpijn:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vraag geeft ook niet aan dat dit bij iedereen zo is, ik vraag of dit een oorzaak kan zijn.
Dit is een spanningshoofdpijn en die komt opzetten als je tot rust komt, vaak op vrije dagen of in het weekend. Je kan het ook wel weekendhoofdpijn noemen. Heb daar ook vaak last van, maar is vaak met een paracetamol/coffeine snel voorbij.

Toegevoegd na 2 minuten:
Kan ook aan je kussen liggen, te dik of te dun. Verkeerde houding van je nek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn.
En als iets moeilijk te diagnosticeren is, dan is het wel hoofdpijn.

In de bijgaande link staat een suggestie om een hoofdpijndagboek bij te houden.
http://www.hoofdpijn.nl/Spanningshoofdpijn/Symptomen_en_diagnose

Vermoedelijk is het een vorm van spanningshoofdpijn en het is niet vreemd dat die zich juist uit, op een dag dat je niet gewerkt hebt.
Het is misschien vreemd, maar je hoofd, je hersenen, je lichaam, missen dan de "spanning" van een drukke werkdag en reageren met hoofdpijn. Dat verklaart ook waarom de hoofdpijn aan het eind van de dag optreedt.

Kijk dus in de link ook naar preventie en behandeling van spanningshoofdpijn.

Toegevoegd na 1 minuut:
Kijk ook naar je voedingspatroon in vergelijking met een werkdag en een rustdag.
Niet alleen naar wat je eet, maar ook naar wat je drinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt hoofdpijn krijgen doordat je ritme verschoven is, of het is misschien zogeheten ontspanningshoofdpijn: hoofdpijn die je juist krijgt op dagen/tijden dat je even niets hoeft.
Het eerste is op te lossen door toch je doordeweekse ritme meer aan te houden; het tweede kan een teken zijn dat je doordeweeks teveel spanning hebt, dan zou je een manier moeten zoeken om je doordeweeks meer te ontspannen.