Hoe kan het dat je je dingen herinnert terwijl dat nog nooit is gebeurt?

Ik heb regelmatig dat ik me dingen herinner die nog nooit zijn gebeurt en soms herinner ik zelfs dat ze al 2 of 3 keer zijn gebeurt, heeft iemand hier een uitleg voor, of heb je het zelf ook wel eens ervaren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien door een droom?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ken het,ik heb het ook weleens en denk dan;dat had ik toch al meegemaakt?
Ik heb geen idee hoe dit kan.

Antwoorden (3)

Waarschijnlijk heb je het ooit gedroomd of over gelezen.

Dezelfde verklaring die ook voor een deja-vu wordt gegeven: Je hersenen slaan op wat er gebeurt, en vergelijken dat met vorige situaties. Bij een deja vu schijnen je hersenen te "vergeten"dat ze je indruk al hebben vastgelegd en gaan dat nog een keer doen. Inclusief het vergelijken met vorige gebeurtenis, die in dit geval dezelfde gebeurtenis is, want net opgeslagen.
anneliez
12 jaar geleden
Een herinnering wordt niet als een geheel opgeslagen in de hersenen, maar in allerlei kleine stukjes, die ook in verschillende delen van de hersenen terechtkomen. De visuele aspecten van een herinnering zitten ergens anders dan de auditieve.

Bij deze reconstructie kan uiteraard veel misgaan.
Niet alleen zijn herinneringen vaak vertekend, ook herinneren mensen zich soms dingen die helemaal niet gebeurd zijn.

Door kleine neurologische beperkingen zijn sommige mensen extra vatbaar voor vertekening en pseudo-herinnering.
Bij een klein deel van gezonde proefpersonen in een onderzoek werden zulke beperkingen geconstateerd.

Lees bij de bron veel meer hierover:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt een beetje paragnostisch of toch op zijn minst visionair.
Hiermee wil ik niet zeggen dat dit niet kan hoor. Als u dit voor heeft, wordt het dan effectief nadien realiteit?

Het gene ik soms heb is dat ik kleine details, die blijkbaar niet iedereen ziet, op een zodanige manier kan plaatsen dat ik soms iets voorspel wat nadien ook effectief gebeurt.
Maar ik bekijk dit meer als een goed analytisch en rationeel brein waardoor ik instaat ben om zeer vooruit denkend te denken (dus te anticiperen). ik kan niet zeggen dat ik ooit een visioen heb gehad of iets herinner wat nog nooit gebeurt is. Ik twijfel er zelfs aan of men dit wel een herinnering kan noemen, aangezien dit nog nooit gebeurt is. Dit is meer een visioen, dus een toekomstvoorspelling.
Het zou kunnen, maar ik kan u hier niet een sluitend antwoord op bezorgen. ik kan u wel enkele links bezorgen waaruit u kan leiden dat vroeger, wanneer de mensen meer, pantheïstisch, paganistisch, hindoeïstisch en sjamanistisch ingesteld waren (dus polytheïstisch i.p.v. monotheïstisch) er wel sprake is van visioenen en in contact staan met u voorvaderen waardoor u ingevingen kreeg en kon voorspellen wat er in de toekomst zou gebeuren. Vooral de sjamanen, de leiders of toverdokters, van de Maya's namen een bepaalde trip naar het hiernamaals, waar zij nadien met informatie af kwamen die nog moest gebeuren.
Maar ik bekijk dit meer als een bepaalde manier waarop zij in contact kwamen met het universele geheugen van het universum. Dit universele geheugen wordt 'Akasha' geheugen genoemd. Dit is moeilijk aan te nemen en ik besef dit best wel, maar als u weet dat de aarde een organisme is en u er vanuit gaat dat het universum dan ook een organisme is, waarom zou dit dan geen geheugen hebben? Zeker als u weet dat water op zichzelf ook al een geheugen heeft en alles onthoud wat het op zijn weg tegenkomt. Dus ja, volgens mij is dit mogelijk maar kan men het niet beschouwen als een herinnering maar meer als een visioen.

Enkele links zijn toegevoegd, die u eens kan bekijken.

grtz