Mag ik eisen dat mijn man toch gedoucht wordt?

Op 25 juni is mijn man geopereerd aan zn hart,hij zit vanwege een ongeval lang geleden,in een rolstoel en heeft maar een been,en kan dus niet revalideren zoals het zou moeten,maar er is een aanvraag via het ziekenhuis de deur uit naar een revalidatie centrum, (maar er is nog geen plaats), slechts 4 km van het ziekenhuis vandaan,maar hij is sinds de operatie niet meer gedoucht,geen haren gewassen niets!
Om de doodeenvoudige reden...dat ze in het ziekenhuis niet berekend zijn op "zulke"patienten.
Maar nu is mijn vraag: kan ik het eisen,dat ze met een ambulance,al was het maar 2 of 3 keer in de week,met mijn man naar dat revalidatiecentrum rijden,om alleen maar te douchen? dit kan toch echt niet zo verder,want wie weet hoelang mijn man nog (in het ziekenhuis) moet blijven wachten tot er eindelijk plaats is in het revalidatiecentrum!

12 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterkte nogmaals!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wordt uw man wel geheel gewassen op bed?
Dit moet wel alleen ik begrijp dat een douche veel fijner zou zijn.
Als het goed is dan moet het personeel ook weten hoe zij iemands haar op bed kunnen wassen.
Hier zijn speciale hulpmiddelen voor.
Kun u hier misschien naar vragen?
Veel sterkte gewenst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een bullshit dat ze niet zijn berekend op patienten die gewassen moeten worden ; dat zijn ze ECHT wel. Alleen wordt hij wegens tijdgebrek vermoedelijk vaker gewoon op bed gewassen - waar an sich niets mis mee is. Hebben jullie al eens overwogen dat JIJ hem in het ziekenhuis een douched / in bad doet ? Toen ik tijdens twee zwangerschappen zeven weken plat moest (per keer) was er ook nooit echt tijd voor een uitgebreide douche of bad, en toen heeft mijn man mij wel eens in bad en onder de douche mogen doen. Heerlijk, en ook erg gezellig. De faciliteiten zijn er namelijk wel voor. (Grote douchecellen met douchestoelen, maar ook ligbaden met tilliften).
Kristal
12 jaar geleden
Goed advies Marleen, ik hoop dat ze dat kan regelen.

Het beste antwoord

Als ik u was zou ik contact opnemen met een thuiszorgorganisatie in de buurt. Er kan dan misschien in samenspraak een zorgpakket voor u man worden samengesteld, bijvoorbeeld een verpleegkundige die u man 2/3 keer in de week komt douchen. Een ambulance laten ze hier echter niet voor uitrukken ben ik bang. Mag ik vragen hoe het dan gaat met het omkleden van u man iedere dag? Krijgt u daar thuiszorg voor? Vraag dan eens aan die zuster/broeder om raad. Er zijn honderden mensen in rolstoelen die ook gewoon worden gedoucht, hier zijn aparte douchestoelen etc. voor. Er zijn zelfs douchebrancards.
Wanneer de thuiszorgorganisatie niet kan helpen, zou ik contact opnemen met de huisarts en vragen hoe het verder moet. Succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
riawim
12 jaar geleden
Ben blij dat er zoveel mensen hebben gereageerd allemaal hartelijk bedankt.

Andere antwoorden (11)

eisen niet, wel zou je hygiëne in het ziekenhuis zelf kunne gebruiken als een argument, het is niet al te fris een ongewassen man in het ziekenhuis te hebben liggen. probeer met dit argument eens hogerop te stappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee ik denk niet dat je dat kan eisen want de verplegers in het ziekenhuis wassen hem wel met een washand en dan is ie ook schoon .
In een ziekenhuis is het niet zoals het revalidatiecentrum met de douches en personeel , in het revalidatiecentrum zijn ze dat wel (speciaal opgeleid daarvoor)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is er in het ziekenhuis geen kapsalon?
Die kunnen soms wel haarwassen bij mensen in bed.
(vroeger moesten we leren hoe je een bedlegerige het haar moest wassen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, heb ik ook nog geleerd, in de grijze oudheid. +
Kristal
12 jaar geleden
ook een idee ja!
+1
Ziekenhuizen zijn steeds meer gericht op kortdurende behandelingen maar dat neemt niet weg dat een opname soms toch weken- tot maandenlang kan duren. Kijk allereerst of er toch geen mogelijkheden zijn. Zelfs in ziekenhuisbed kunnen de haren van een patiënt worden gewassen met een beetje creativiteit. Is er geen kapper in het ziekenhuis of een kapper die op de afdeling iets aan haarverzorging kan doen? Daarmee is je man nog niet gedoucht maar het scheelt alweer als dat lukt. Een ambulance kun je niet eisen als daar geen medische noodzaak voor is. Is taxivervoer mogelijk, al dan niet met een rolstoeltaxi? Praat er in ieder geval eens met het afdelingshoofd over. Je hebt nog kans ook dat een taxi wel vergoed wordt. Sterkte met aanhouden, want dat wil nog weleens helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn ervaring ; in het ziekenhuis moet je soms ook gewoon een grote bek hebben, anders laten ze je gewoon lekker liggen. Op je strepen gaan staan : je zit NIET in de gevangenis ! (En zelfs daar zijn de voorzieningen vaak beter).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ziekenhuizen is men nogal eens geneigd om inside-outside te denken, dwz. dat de hele wereld om die organisatie draait en zich daaraan maar moet aanpassen. Als ik weer eens zo'n onvermurwbare bitch aan de telefoon heb dan wijs ik er meestal fijntjes maar even onvermurwbaar en uiteraard in passende bewoordingen op dat er meer op de wereld is dan dat kl*teziekenhuis en dat ik best bereid ben om het probleem met de leidinggevende van betrokkene te bespreken om tot een oplossing te komen. De goeien niet te na gesproken, want die zijn er gelukkig ook zat.
Misschien kun je vragen als hun het niet doen, dat je je man zelf wast? Iedere ziekenhuis kamer heeft een douche toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of jullie een geschikt huis hebben, of familie hebben met een geschikt huis ( slaap- en badkamer beneden) maar dan zou je nog kunnen overwegen om thuiszorg aan te vragen. Een zware patient kan best veel uren geïndiceerd krijgen en dan komen ze ook meerdere malen per dag langs. Ook hulpmiddelen zoals een tillift en hoog/laagbed en dergelijke kun je thuis geleverd krijgen door het hulpmiddelen centrum.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook kun je fysiotherapie aan huis krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haar wassen moet geen punt zijn. Desnoods doe je het zelf met een zuster erbij. Tien minuten werk. Onzin dat dat niet gebeurd is.
En douchen..ik snap het niet: met twee zusters en een douchestoel is dat toch geen probleem?

Ik zou de directie mailen/bellen. Dit kan zo niet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin dat ze niet berekend zijn op zulke patienten, ze kunnen zelfs iemand in een bed douchen als die over te tillen is.

Wat wel kan is dat uw man vanwege medische indicatie niet onder de douche mag, bijvoorbeeld voor wonden en/of apparatuur.

Overleg nog eens met de verpleging waarom wel of niet gedoucht kan worden. Waarschijnlijk wordt uw man wel iedere dag gewassen, haar wassen in bed blijft moeilijk en is zeker voor patiënten een erg vermoeiende klus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In onze cultuur zijn 'luchtjes' uit de mode. Maar niet-douchen is helemaal niet erg. In de middeleeuwen douchten de mensen zich nooit.

Maar het is wel lekker om even een nat washandje over je lijf gehad te hebben.

Maar een ziekenhuis is vooral een ^zieken^huis en geen badhuis.

(kom maar op met die minnen!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, het zal zijn gezondheid er niet slechter op maken. Wel zijn er allerlei bacterien die broeden na langere tijd niet wassen, dus voelt de huid ook niet zo lekker meer aan. Maar ik denk dat je na zo'n hevige operatie niet veel verschil kan maken tussen alles wat slecht voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan best een tijd zonder douchen, daar ben ik het mee eens. Maar om het met de tijd van de middeleeuwen te vergelijken ben ik het niet zo mee eens, aangezien er heel veel mensen daar stierven vanwege de slechte hygiëne.
Kristal
12 jaar geleden
Precies Platje,
in de middeleeuwen droegen rijkere mensen pruiken om hun vieze haren te verbergen, en zaten ze onder de parfums omdat ze nogal roken (hoewel je tegenwoordig óók nogal heftige parfumwalmen ruikt als je op straat loopt maar goed ;-)).
Dus ehm, oké, zo'n washandje kan wel als het nodig is, maar douchen lijkt me toch frisser. Maar goed Klaas, ik min nooit dus je hebt geluk ;-)))
Laat hem plaatsen in een zorghotel, daar kunnen ze hem wassen, en wordt hij nog beter vervend ook.Je kan nartuurlijk zelf aktie ondernemen in een rolstoel en dan samen onder de douch, ik heb zelf ook een bypass opertatie gehad tijdens de operatie is er wat mis gegaan met mijn schouder kon ook zelf niet onder de douch mijn vrouw heeft mij toen geholpen. Ik wens je veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zou mooi zijn als dat kan +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou het niet kunnen, het is een stuk goedkoper dan het ziekenhuis. En veel verzekeringen vergoeden het.
Kristal
12 jaar geleden
Ik heb geen idee waarom het niet zou kunnen :)
Een zorghotel is voor mij onbekend maar het lijkt me een mooie oplossing.
In geen geval zou ik zelf iets ondernemen, om de reden dat dit de zorgen die hij krijgt volledig ondermijnt. Het hoort er voor mij aan alsof je geen vertrouwen hebt in de zorgen die ze je man geven.
Misschien moet je eens bedenken dat het ziekenhuis wel redenen kan hebben waarom ze hem niet douchen, alleen al de hele actie is vermoeiend en als zijn hart net geopereerd is dan kan hij dat misschien niet aan.
Als je wil dat het hem goed gaat moet je best met mensen die wel ervaring en wetenschap hebben dingen overleggen die mogelijk zijn. Meteen eisen stellen en hun beschuldigen heeft een omgekeerde werking. Wel kan je hen tonen dat je hun vertrouwt, en begrijpend zijn.
Het mag misschien wel hard klinken maar.. De wereld zal echt niet vergaan omdat je man een paar weken niet douchen kan. Ik begrijp dat je je zorgen maakt en wil dat hij het goed heeft, maar probeer je eerst maar eens te kummeren over zijn wezelijke gezondheid bovenop hoe hij ruikt. En als dat niet helpt, bedenk dan dat er miljarden anderen in de wereld zijn die GEEN ziekenhuis hebben, en het hele zaakje gewoon niet overleeft zouden hebben.. Laat staan een douche zouden krijgen erna. Alles komt wel goed op z'n tijd. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zit ook wat in Lynna,
goed verwoord. +1