Waaraan kan je merken dat iemand liegt?

Dingen zoals ineens gaan krabben, of met je haar gaan spelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
leuk, een vraag over kinesica. Dan is dit boek wel leuk om te lezen: Waarom mannen en vrouwen met hun lichaam zeggen wat ze eigenlijk niet willen vertellen- Allan Pease & Barbara Pease Komt ook veel in voor over de houding bij liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat iedereen ongeveer 20 leugentjes per dag schijnt te vertellen. Voorbeeld: Je vriendin heeft een nieuwe jurk en vraagt aan jou hoe jij die vindt. Je zegt dat je het een mooie jurk vindt terwijl je hem eigenlijk lelijk vindt. Je doet dat bijv. omdat je haar niet wilt kwetsen.
Nog een voorbeeld: Je lacht vriendelijk tegen iemand waar je een hekel aan hebt.
Persoonlijk vind ik 20 leugentjes per dag wel erg veel maar een paar keer per dag lijkt me wel reëel
Dit betreft een andere manier van liegen die jij bedoelt maar wel leuk om te weten toch?

Antwoorden (24)

De persoon kijkt jou dan niet recht in de ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Achterhaald. Dit staat bekend als teken, dus leugebaars kijken nu juist extreem in iemands ogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als het iemand is uit je vriendenkring of familiekring dan wel. Is het een vreemde dan kan jouw bewering kloppen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neen, klopt niet. Liegen mensen met autisme dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je dan natuurlijk geen handicaps hebt natuurlijk bedoeld diegene dan misschien.
Is bij iedereen anders ik kan bijvoorbeeld heel goed liegen. Ik was een keer bij een detectief museum en daar hadden ze zo'n leugen detector en ik loog de hele tijd maar er stond dat ik niet loog maar je kan aan iemand zien als hij/zij lieft dan gaat die gene heel erg zweten zijn bloeddruk stijgt en krijgt tics zoals krabben en z'n haar zitten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je loog waarschijnlijk niet echt over ernstige dingen? :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahaha ze vroegen me gewoon maar vraagjes en dan beantwoord :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieg je nu?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien hahaha
Veel wegkijken. Eventueel zenuwachtige trekjes, zoals friemelen aan een rits. Minder makkelijk waarneembare symptomen zijn: verhoogde hartslag en zweten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overmatig zweten (daar is het principe van een leugendetector ook op gebaseerd), stamelen of veel aan je gezicht zitten. Met name mannen schijnen er een handje van te hebben veel langs hun neus te wrijven als ze om de waarheid heen draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat merk je vooral aan het gesticuleren (gebaren maken, tijdens het praten) Mensen gaan dan vaak druk gebaren maken met de handen. Ook knipperen ze vaak met de ogen, of kijken ze heel strak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
• Als iemand liegt gaat diegene vaak van de zenuwen zijn mond aanraken, aan zijn kettinkje friemelen of aan zijn oor. Dus let erop of iemand zenuwachtig aan iets loopt te friemelen.
• Als iemand liegt komt diegene vaak helemaal niet zelfverzekerd over. Al is het normaal zo’n stoer persoon, op zo’n moment komen ze verlegen over omdat ze bang zijn dat ze verstrikt raken in hun eigen leugens.
• Als iemand liegt vertelt diegene zijn verhaal vaak vol details. Veel details, zodat het beter overkomt, terwijl hij normaal gewoon in drie zinnen klaar zou zijn met de uitleg.
• Als iemand liegt kan diegene geprikkeld reageren op jouw vragen. ‘Je gelooft me zeker weer niet hè!’ is daar een voorbeeld van. Zo durf jij meestal minder vragen te stellen en dat werkt de leugenaar in zijn voordeel.
• Als je denkt dat iemand liegt moet je goed opletten of diegene oogcontact houd. Vaak kijken leugenaars omlaag, omhoog of opzij, maar ze durven je meestal niet aan te kijken. Omhoog kijken ze als het ware in hun fantasiegedeelte van hun hoofd, omlaag zijn ze heel onzeker en opzij willen ze vragen ontwijken.

Bronnen: sharonf93.blogspot.co
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat klopt niet helemaal?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Als je denkt dat iemand liegt moet je goed opletten of diegene oogcontact houd. Vaak kijken leugenaars omlaag, omhoog of opzij, maar ze durven je meestal niet aan te kijken." Mensen met autisme kijken ook niet in de ogen. Dit wil niet zeggen dat ze liegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is een verschil tussen "veel leugenaars kijken je niet recht aan" en "iedereen die je niet recht aankijkt liegt" hoor. + van mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hangt er van af hoe "geoefend" diegene is die liegt.
een geoefende leugenaar zal dit wel kunnen, dus war begint en eindigt de leugen dan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste mensen zonder een autistiforme stoornis kijken je normaal wel recht in de ogen aan, het gaat nu even niet om de personen die hierin afwijken, zoals sommige mensen met autisme. Blinden mensen kijken je ook niet recht in je ogen aan, dat is toch ook niet relevant?
De lichaamshouding,onrust,schichtige blik en iets in de stem wat anders is dan anders.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Nou, dat kan ook heel goed voorkomen bij een verlegen persoon. Vooral als die probeert iets te zeggen tegen iemand waar hij/zij verliefd op is....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kan,maar dat is de vraag niet he.
Amadea
12 jaar geleden
Maar zo'n persoon loopt met jouw antwoord het risico dat gedacht wordt dat hij/zij liegt, daarom ter waarschuwing bedoeld.
Dat kun je nAuwelijks zien omdat het voor iedereen anders is. Als je de persoon kent dan zie je misschien afwijkend gedrag, anders dan anders.

De kenmerken van liegen worden ook vaak gepubliceerd, dus iemand die liegt zal die dingen dan aanpassen.
Wel oogcontact maken, niet aan zn neus krabben, etc.

Laatste wat ik las in een psychologisch blad; leugenaars bewegen niet veel, omdat ze al hun aandacht nodig hebben voor t vertellen van de leugen. Van spanning zitten ze dan juist stil.
Dit in tegenstelling tot vroegere berichten dat leugenaars juist veel arm en handbewegingen maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de eerste plaats: vrouwen kunnen beter liegen dan mannen. De reden daarvan is dat zij emoties beter kunnen herkennen dan mannen. En daardoor zijn vrouwen ook beter zijn in het nabootsen van het gedrag wat bij die emoties hoort.

Liegen is heel moeilijk te herkennen. Aan de ene kant zijn leugenaars vaak te herkennen aan minder oogcontact, een nep glimlach, gereserveerdheid bij het beantwoorden van vragen, minder functionele armbewegingen, minder hard en langzamer praten, en een hoger stemgeluid. Dat wordt veroorzaakt door negatieve emoties en spanningen die met het liegen gepaard gaan.

Maar de emoties van leugenaars hoeven niet per se negatief te zijn. Het gevoel van succesvol liegen zonder dat iemand erachter komt, kan ook positieve emoties van trots opwekken. En die trots heeft juist een echte lach, functionele arm- en beenbewegingen, sneller en harder praten, het aangaan van oogcontact, en het zelfverzekerd beantwoorden van vragen tot gevolg.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tja, ik maak natuurlijk weer geen vrienden onder de dames. Maar beter goed gejat dan slecht bedacht, dus ik zal de bron toevoegen. Stuur jullie minnen daar maar heen...
Pieter2011
12 jaar geleden
Er zijn vele theorieen over de manier van kijken gemaakt (in een van de antwoorden hierboven ook).
Maar deze zijn zelden plausibel. Het wegkijken, dus de vraagsteller niet aankijken, vinden wij verdacht. Maar in veel culturen is juist het wegkijken een teken van respect, dus daar kan je de mist al mee ingaan.

Er is echter een theorie die aardig stand houdt in de praktijk.
Stel iemand een vraag waarover diegene moet nadenken.
Betreft het een rechtshandig persoon en hij vertelt de waarheid, dan kijkt hij ook na rechts of naar rechtsboven. Verzint hij/zij iets of liegt dit persoon, zal deze eerder geneigd zijn naar links of linksboven te gaan kijken.

Test het zelf maar uit, beantwoord een of andere vraag, wil je de waarheid vertellen, dus putten uit je geheugen, heb je sneller de neiging als je opzij wilt kijken, naar de zijde te kijken waar je ook mee schrijft.

Maar goed, dit is in een indicatie en niet waterdicht!

Nog eentje,
Als mensen liegen over een situatie nemen ze ook meer afstand. Ik bedoel, stel iemand heeft een ander mishandelt die hij kent, hij zal erover verhoord worden. Als hij liegt zal hij eerder zeggen : Die vrouw of man, dan dat hij haar/hem bij de naam zal noemen.

En wat werkt zijn "proefvragen". Vraag degene die je wilt horen eerst vragen waarop hij/zij niet om hoeft te liegen.
Dus bv: Je bent geboren is Amsterdam? In wat voor een woning woon je? En daarna de vraag stellen waarover je hem/haar wilt horen. 9 van de 10 zullen hun houding gaan veranderen. Soms heel miniem, even de voeten bewegen, zich even verzitten, klein hoestje etc.

Maar ook hier geldt, dit zijn slechts indicaties. Degene kan echt even jeuk hebben of een kriebeltje in zijn keel.

Om een leugenaar te ontmaskeren zal je veel van deze technieken moeten gebruiken en de signalen leren te herkennen. Er is geen 1 middel wat exact 100% waterdicht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt alleen merken dat iemand liegt, bij iemand die zich daar schuldig over voelt. Alle bekende verschijnselen bij liegen, komen alleen voor bij hen die zich er rot over voelen dát ze liegen.

Bij mensen die zich gevoelsmatig er niet druk om maken, hard of koud zijn, of zich emotioneel niet kunnen verplaatsen in hun slachtoffer, of zij die met opzet manipulatief zijn, merk je niets.

Dat zijn de mensen die buitengewoon góed zijn in liegen.
Ben hen merk je het pas als je opgelicht bent, teleurgesteld geraakt bent of je verraden voelt. Te laat dus, vaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel mensen die gaan liegen bouwen hun zinnen ook niet meer goed op of vullen tijdens de zin nog wat dingen aan toe, wat ook vaak het geval is dat ze tijdens de zin moeten denken ( met eh,eh,eh of uhm uhm etc ) let dan op de ogen zoals een voorgaande heeft geantwoord.

Wanneer je zelf scherpe vragen stelt aan des betreffende persoon let dan op ze houding als er weinig verandering in komt is het niet indrukwekkend, wanneer ie er verbaast over is is het ook meestal in orde...
Wanneer je hem iets naar achter ziet gaan met ze hoofd of een soort van stapje terug ( oftewel afstand neemt ) dan weet je dat jij gelijk heb.

Wat ook helpt is een week later suggestief over t onderwerp hebben als het gelogen is zal de leugenaar moeite hebben om het zelfde verhaal te plaatsen is het de waarheid dan komt t verhaal min of meer het zelfde eruit.

Voor de rest ken je de persoon goed of slecht.
Bij onbekende moet je op veel dingen letten maar zoals ik al in het begin zei is wel iets waar veel mensen al falen met liegen als ze t tegen mij doen en ja ik ben dan zo hufter die niks laat merken alleen zorgt dat mensen in hun eigen verhaal in de knoop raken als ze tegen me praten.
Waarom? omdat het kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mensen een verhaal verzinnen kijken ze vaak even omhoog tijdens het construeren van het verhaal.
Bij het construeren van een verhaal uit je geheugen zijn veel mensen geneigd juist ietsje naar beneden te kijken tijdens het graven in hun geheugen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als degene na het antwoorden naar beneden kijkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn enorm veel kenmerken om te zien of iemand liegt, maar alles moet in een context worden geplaatst.

Stel iemand zit met zijn handen en benen over elkaar gevouwen (defensief) en zegt; "Ik waardeer je feedback, die je net hebt gegeven." Als hij de waarheid sprak, dan had hij een open houding aangenomen. Maar stel dat iemand dezelfde opmerking maakt terwijl je buiten zit en het is -15 graden... hier probeert hij zich warm te houden ipv defensief en gesloten te reageren.

Daarnaast zijn er ook herkenbare manipulatoren. Van kinds af aan verberg je bijvoorbeeld je ogen of doe je je handen over je oren, alleen maar omdat je de leugen niet wil zien of horen. Naarmate we ouder worden, worden deze manipulatoren kleiner en lastiger te zien.

* Langs je mond krabben (ik wil de leugen niet uitspreken)
* Aan je oor friemelen (Ik wil de leugen niet horen)
* Door je oog wrijven (Ik wil de leugen niet zien)

Maar je moet het altijd in de context blijven zien. Ook al friemelt iemand aan zijn oor op het moment dat hij reageert, kan het ook zijn dat hij zich onzeker voelt en daarmee onzeker is over wat hij uitspreekt.

Als je iemand echt voor het blok wil zetten dan laat je hem/haar eerst het hele verhaal vertellen en daarna vragen; "Oke, en vertel het nu nog eens maar dan vanaf het eind tot het begin". Als iemand zich bevindt in een leugen zal die er veel moeite mee hebben om het verhaal andersom te vertellen.

Toegevoegd na 14 minuten:
Om meer te weten te komen over liegen zou ik boeken van Paul Ekman (Telling lies of Gegrepen door emoties) gaan lezen. Daar is ook de serie "Lie to Me" op gebaseerd en geeft inzichten in micro expressies op het gezicht, intonaties en non-verbale houdingen. Hiervoor zijn ook software programma's te koop om micro expressies op gezichten te leren en te herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij/zij steeds wegkijkt, de persoon van onderwerp verandert of wat over jou begint te zeggen. En een zelfuitgevonden trucje: vraag degene het verhaal helemaal andersom te vertellen. Dus als diegene heel lang en diep moet nadenken is het gelogen, je mag uiteraard wel een paar woordjes van plaatswisselen maar als hij/zij het teveel doet liegt hij/zij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kun je niet altijd zien.. meestal maakt diegene geen of weinig oogcontact of juist teveel oogcontact.. is echt iets gevoelsmatigs...als mens kun je dat niet echt duiden.. die signalen zijn te subtiel en veel hangt af van de context en het soort leugen.. sommige leugens zijn voorbereid en geoefend (zoals in de 2e kamer of bij sollicitatie-gesprekken) deze hebben ook geen of weinig emotionele lading.. die zijn minder makkelijk te ontdekken dan leugens die een zekere emotionele lading hebben..(zoals dat JIJ niet tante sjaans vaas hebt stukgegooid maar je zusje)
die zijn ook vaak spontaner van aard.. (de leugenaar moet heel snel iets verzinnen) en dat kost meer acteerprestatie
(die vaak ook slechter is) dan is een leugen vaak makkelijker te traceren...komt ook natuurlijk doordat de emotioneel geladen leugen meestal word verteld tegen iemand die erg dichtbij de leugenaar staat en de mimiek, houding, stem van de leugenaar goed kent...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als die rood word en lacht
blik in ze ogen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als iemand naar mij staat te liegen dan merk ik dat voornamelijk aan de neusvleugels de achterkant van je neus gaat dan langzaam op en neer. ook zenuwachtig kijken en grote ogen bewijzen mij al genoeg.
dat soort dingen weet ik namelijk omdat al veel mensen naar mij gelogen hebben
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als mensen je recht aankijken liegt diegene vaak niet.
als je merkt dat iemand met een andere toonhoogte praat of overdreven reageert, kun je merken dat diegene liegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer mensen naar links kijken betekent dat vaak dat het fantasie-gedeelte van hersenen actief is, wat er op zou kunnen duiden dat iemand liegt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. gaat met zn haar spelen/ aan nagels of kleren zitten
2. kijkt je niet aan
3. gaat zachter praten
4. verzint er altijd een heel verhaal omheen

iig, zo doe ik het als ik lieg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ligt eraan waarover iemand liegt ,
Bij een kleine leugen zul je het vaker doorhebben.
En als je iemand kent zul je het sneller door hebben.
En dan heb je ook nog mensen die niet of slecht kunnen liegen , en mensen die goed kunnen liegen,

Maar belangrijke signalementen zijn toch wel-
-Lichaamshouding
-gedrag van de handen
-de ogen (weg kijken hoeft niet te betekenen dat je liegt)
-manier van spreken(ook de toon,snelheid,keus van worden,)

Belangrijk is ook wat voor persoon heb je voor je ,
als die gene al snel zenuwachtig kan je al niet op alles vertrouwen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verschilt per persoon ik bedoel ik kan mijn eigen moeder in de ogen aankijken en vertellen dat ik iets niet heb gedaan. maar iemand weer niet, en die kan weer dingen die ik niet kan. een solide manier is er niet nee.