Waarom heb je meer pijn als je je nog eens pijn doet op een plek waar je je al eens bezeerd had, dan op een ongeschonden plaats op de huid?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Door de eerste bezering zijn er al cellen/spierweefsel/botsructuur geirriteerd. Als je daar nog eens pijn doet, dan kan dat als extra pijnlijk worden ervaren. Een schaafwondje voel je, maar omdat de huid al aangetast is, irriteerd het nog meer.
Dit kan op korte termijn zijn, maar ook op langere termijn. Iemand die bv een blessure heeft gehad, jaren terug, kan dit door beschadiging nog altijd gevoelig zijn.

Maar het is ook andersom, het hoeft niet. Denk bv aan kickboksers. De eerste low-kicks (met het scheenbeen trappen) is pijnlijk. Echter het lichaam past zich hier op aan door de herhaaldelijke irritaties en pijnen om bv extra weefsel en stevigere pezen te ontwikkelen, zodat de volgende trappen niet meer zeer doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een oude auto hebt, waar de deur er half uithangt, is het raadzaam om een beetje met beleid met die deur om te gaan. Want ga je de deur ook nog eens keihard dichtgooien, dan heb je kans dat de hele deur er uitvalt. Je moet de deur dus een beetje ontzien, want er is al schade, en door die schade is 'ie extra kwetsbaar.

Met een wondje of ander ongemak, zoals een flinke blauwe plek is het niet anders. Pijn is eigenlijk niets meer dan een waarschuwing. Als je hoofdpijn hebt, dan word je alleen maar gewaarschuwd dat er iets niet in orde is. Je bent te moe, je hebt het te warm, je drinkt niet voldoende, je piekert teveel, of in heel uitzonderlijke gevallen is er iets ernstigs aan de hand. Je moet dus maatregelen nemen. Slapen, drinken, verkoeling zoeken of naar de dokter.

Je lichaam kan een blauwe plek prima aan, en zoiets geneest heel snel. Ook hier word je gewaarschuwd; je kunt het zien en voelen. Maar als je je nog eens op diezelfde plaats gaat bezeren, dan wordt het wat te dol, en krijgt je lichaam er een beetje moeite mee, om die 2e klap ook nog te herstellen. Daarom krijg je een extra waarschuwingssignaal. Je lichaam zegt eigenlijk: "geen enkel probleem als je je nog eens ergens bezeert, maar liefst niet op deze plaats, want daar wordt de boel hersteld."

Het menselijk lichaam zit mooi en slim in elkaar ;-)