Hoe komt het dat er in een lichaam standaard 46 chronosomen zitten?

En hoe kan het dan dat een gehandicapt mens een oneven aantal chronosomen heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet iedereen met een handicap heeft een chromosoom afwijking

Antwoorden (2)

Waarschijnlijk dat gehandicapten een 'foutje' van de natuur zijn. Zodat ze geen kinderen kunnen krijgen.
Gronosomen moeten deelbaar zijn. Dan maakt de vrouw een eicel met 23 gronosomen en de man spermacellen met hetzelfde aantal.
Dan gaan die gronosomen samen en zijn er weer 46. En daar komt een kindje uut
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zegt het zelf al:"hoe kan het dat een - gehandicapt - iemand een oneven aantal heeft" - eigenlijk "kan" dit dus niet, en daardoor is hij of zij gehandicapt.

Dankzij onze goede medische zorg kunnen deze mensen tegenwoordig wel een goed en redelijk lang leven hebben.

Nog niet zo heel lang geleden (zeg 100 jaar geleden...) hadden deze mensen veel minder overlevingskans helaas.