Moet het wc-papier voorlangs of achterlangs afrollen?

Is hier een standaard voor, of doet men gewoon maar wat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (12)

wat denk je zelf?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
van achter naar voor, het zorgt ervoor dat het papier beter scheurt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
graag aan beide kanten gebruiken
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voorlangs; dan hangt het vrij van de muur van het toilet mochten er wat velletjes afgerold zijn. Bovendien trek je dan in de richting van de (eventueel aanwezige) klep mee en kun je tevens langs de rand van die klep het papier afscheuren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
net zoals je voetballers hebt die 2 benig zijn, beheers ik hierbij beide technieken voor en achterlangs, het maakt me niet uit. Het afvegen kan ik echter alleen van voor naar achter.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
doe mij maar lekker vochtig wc-papier dat je niet hoeft te rollen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Veel mensen doen maar wat, maar zoals altijd zijn er mensen zoals blijkbaar jij (en ik ook) die daar wel eens over nadenken.

Persoonlijk prefereer ik als het wcpapier van de muur weghangt, dus voorlangs. Dit bevoorderd de grijpbaarheid.

Ook zijn er mensen die achterlangs verkiezen boven voorlangs omdat een hangend stuk papier tegen de muur er minder erg uit zou zien dan als het enkele centimeters van de muur afhangt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Achterlangs
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Leuke vraag maar wij gebruiken hier thuis gewoon een lauwwarm washandje.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik ben tegenwoordig 100% au naturel.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zijn twee zaken die meespelen. Wat vinden wij er net uitzien en wat is het gemakkelijkst. De Hogere Hotelschool weet ons te vertellen dat het er netter uitziet als de toiletrol voorlangs hangt. Het papier hangt dan van de muur af en er moet - als je het echt netjes wilt doen - een soort puntje in het eindstukje gevouwen worden. Qua hygiene is het iets beter als de rol voorlangs hangt. Dan hoef je met je hand de muur niet aan te raken. Toch is het de harde wetenschap die kan uitleggen bij welke manier van ophangen het papier het makkelijkst afrolt. De toiletrol schuurt langs de muur en daardoor kost het kracht om het papier af te rollen. Het blijkt dat de rol minder schuurt als het toiletpapier langs de muur hangt. Als je dan namelijk aan het papier trekt, wordt de rol een beetje van de muur af getrokken. Als het papier daarentegen aan de voorkant hangt, wordt de toiletrol juist tegen de muur aangedrukt waardoor de rol meer wrijving heeft. Het kost ongeveer drie keer zoveel kracht als je de toiletrol voorlangs hebt hangen. Maar de energie die dit per jaar scheelt is maar heel weinig. De gemiddelde Nederlander gebruikt ongeveer 500 meter toiletpapier per jaar. De energie die je dan in een jaar kunt uitsparen door de rol goed op te hangen is gelijk aan de energie die een persoon van 70 kg moet gebruiken om een enkele traptree omhoog te lopen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Voorlangs, dat is veel handiger, en ook hygiënischer als je de muur niet poetst ;-)