Hoe lang blijft de "zin" ?

Ik ben 10 maanden terug gestopt met roken na 23 jaar stevig gerookt te hebben!
Hoe lang blijft de "zin" in een sigaret eigenlijk ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.8K

Het beste antwoord

Dat hangt er helemaal vanaf. Zolang jij het idee hebt dat je bent gestopt vanwege een "externe reden", dus niet omdat jij het zelf echt van binnen uit wilde, blijft het knagen. Als bent gestopt, om van het gezeur van je partner of collega's af te zijn, omdat het van de dokter moest, omdat je zwanger was, etc, dan blijft het gevoel dat je van een ander moest stoppen.

Probeer die "zin" eens om te buigen naar "vroeger had ik nu gerookt, maar daar ben ik nu van af". Wellicht dat je er dan na een minder lange tijd wat positiever tegenaan kunt kijken.

In ieder geval suc6 gewenst. Ik was na twee weken helemaal van het roken af, met alleen het lezen van een boek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Dat is per persoon verschillend.
Ik zou 't gemiddelde schatten (na 23 jaar gerookt te hebben) op 1 jaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je niet ontmoedigen, maar ik neem aan dat je een eerlijk antwoord wilt.
De zin kan nog jaren duren, maar de wil om het vol te houden wordt steeds groter.
Toch blijft het oppassen geblazen voor zwakke momenten, want één trekje kan al genoeg zijn om weer in herhaling te vallen. Suc6 !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je blijft altijd een ex-roker, een ex-verslaafde eigenlijk.
Ikzelf ben 15 jaar geleden gestopt met roken. De eerste periode (eerste jaar) is zondermeer het lastigste. Maar ik moet zeggen dat zwakke/moeilijke momenten altijd aanwezig blijven. Deze momenten komen echter met de jaren minder frequent en ook steeds minder hevig. Dat wel! Maar ik weet niet of de zin in de sigaret niet altijd een beetje op de achtergrond blijft sluimeren, je bent immers een ex-verslaafde. Ik weet niet hoe het voor andere ex-rokers is, maar voor mij geld dat ik er nu goed af kan blijven en nog heel af en toe trek heb, maar ......als ik zeker zou weten dat de wereld morgen zou vergaan, dan ging ik denk ik toch een pakje sigaretten halen.
Maar goed, dit is mijn persoonlijke mening.
Knap dat je 10 maanden geleden gestopt bent. Hou vol, want je hebt het ergste echt al gehad. Als je nu weer zou beginnen, is dat doodzonde van de afgelopen 10 maanden. Probeer sterk te blijven en denk aan al je redenen waarom je gestopt bent.
Heel veel succés!
Als je het echt wilt, dan kun je het!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben na 14 jaar weer begonnen, dus.... een beetje zin blijft er altijd. Denk dus niet dat je er op een feestje wel 1-tje kunt roken voor de gezelligheid, want je hangt weer.

...uitzonderingen daargelaten uiteraard. Er bestaan echt gelegenheidsrokers
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ojee, dan ben ik dus ook sexverslaafd....;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee je bent een gelegenheidsexer ;)
Want zolang net sexed ben je gestopt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
net = niet
Ik heb 12 jaar gerookt (shag) En 8 maanden geleden gestopt. Ik heb het de eerste maand moeilijk gehad maar daarna was ik er ook echt vanaf. Ik heb eigenlijk helemaal geen zin meer in een peuk, ik heb die afspraak ook met mezelf gemaakt dat ik nooit meer zou roken, dus ook echt definitief afscheid genomen, dat werkte voor mij erg goed moet ik zeggen. Ik droom er wel eens over dat ik er weer mee begin, altijd wel een maffe ervaring maar meer ook niet.

Het zal per persoon verschillen, de strijd zal voor iedereen anders zijn denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bijna 30 jaar gerookt en ik ben 1,5 jaar geleden gestopt en kan af en toe nog snakken naar een peukie. vind het ook lekker als iemand naast mij zit te roken. de zin is er dus nog steeds. maar omdat ik weet dat als ik 1 trekje neem ik weer verkocht ben doe ik het niet. want ik wil helemaal neit meer.
maar er zijn ook mensen die na het stoppen er nooit geen zin meer in hebben. het verschilt dus per persoon.

goed van je die 10 maanden, volhouden!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankjewel, ik wil ook gestopt blijven, maar net als jij vind ik het ook lekker ruiken als er iemand bij met staat/zit te roken. Jij ook succes met het gestopt blijven!!
ik ben nu vanaf oktober gestopt na 14 jaar gerookt te hebben . af en toe heb ik nog wel zin in een sigaretje vooral op moeilijke momenten . maar als ik het ruik is die zin snel weer over . vind het nu echt gruwelijk stinken . Ik denk dat je onbewust toch iets mist .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook altijd gerookt 40 jaar lang (25 sigaretten per dag). Maar ik ben er op eigen kracht vanaf gekomen. Dat is nu ongeveer ruim 3 jaar geleden. Het éérste jaar vond ik de moeilijkste tijd. Maar nu heb ik er helemaal geen enkele behoefte meer aan. Ik vind het nu zelfs smerig en ben blij dat ik gestopt ben.
Je bent op de goede weg, volhouden hoor!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dankje zal ik zeker doen!
Ik was weer begonnen na een stoptijd van 7 jaar. Op een bepaald moment was ik bij mijn ouders thuis waar het blauw stond van de rook en dat stoorde me behoorlijk.

Wat ik bedacht was "toen ik zelf nog rookte had ik geen last van die rook", dus stak ik een sigaret op. Foute boel natuurlijk, na een week zat ik weer op een pakje per dag. Toen heb ik nog 8 jaar gerookt en inmiddels ben ik alweer 5 jaar gestopt. Ik weet voor mezelf dat ik echt niet één trekje kan nemen.

Vijf jaar geleden heb ik beslist dat ik geen oude rookster wil worden. In mijn fantasie zag ik mezelf met rollator en peuk - hmm toch maar niet....

De "zin" om te roken blijft, maar steeds vager. De momenten van zin worden door de jaren heen steeds schaarser. En ook: het wordt absoluut steeds makkelijker om er -niet- aan toe te geven.

Ik wil nooit meer roken, en het kost me eigenlijk geen enkele moeite meer.

Trap niet in die val "ach ééntje kan geen kwaad, ik ben al zolang gestopt". Mijn ervaring is dat dat niet werkt...

Succes ermee, als je gemotiveerd gestopt bent, mag je ervan uitgaan dat het steeds makkelijker wordt.