Wordt er bij een kweek ook naar seksueel overdraagbare aandoeningen gekeken?

Na constatering van een blaasontsteking

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rosanne, bij testen op seksueel overdraagbare aandoeningen (er zijn diverse infectieserologische testen) wordt u hiervan vooraf op de hoogte gesteld. Hoewel zeer onverstandig, zeker als u een vermoeden hebt dat het zou kunnen, hebt u het recht te weigeren.

Antwoorden (2)

Niet specifiek.
Met een zgn banale kweek kunnen een aantal bacteriën worden herkend, sommige daarvan zou je door sex kunnen hebben gekregen. Het is -tenzij specifiek aangevraagd- geen gerichte test op een aantal soa’s.
4 jaar geleden
Bij verdenking op een infectie van de urinewegen, zoals blaasontsteking, vraagt de huisarts meestal een banale kweek aan. Een zgn bacteriologische kweek. Er wordt onderzoek gedaan naar de meest voorkomende, snel groeiende micro-organismen. De doorlooptijd is ongeveer drie tot vijf werkdagen. Virussen kunnen niet worden aangetoond met behulp van een bacteriologisch onderzoek.
Als de huisarts ook wil testen op seksueel overdraagbare aandoeningen gebeurt dit meestal in een laboratorium. Inleveren van urine is dan niet voldoende. Deze onderzoeken worden verricht door middel van infectieserologie en dient ook bloed en slijmvlies te worden onderzocht. Bij de aanvraag wordt u hiervan op de hoogte gesteld, u mag namelijk weigeren.
Dus: bij inlevering van alleen urine en er geen extra vragen worden gesteld, kan er bij de kweek niet getest worden op seksueel overdraagbare aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
+ Is ook niet het doel van deze kweek.
Indien iemand blaasontsteking heeft, antibiotica (breed spectrum) niet of onvoldoende werkt,
wil de behandelend arts weten welke bacterie de ontsteking veroorzaakt.
Dan kan gerichte antibiotica voorgeschreven worden die specifiek werkt op deze bacterie.