mijn oren ploppen tijdens het gapen is dit normaal? en moet ik dit ook weet terug trekken of zo laten staan?

Na de plop voel ik een klein beetje druk op mijn oren en hoor ik alles veel harder, meestal trek ik de plop dan weer terug als ik even met mijn neus snel en wat harder in adem,

Moet ik dit dan zo laten staan of terug ploppen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.5K

Het beste antwoord

De buis van Eustachius zorgt ervoor dat bij het slikken, gapen, kauwen en spreken het met lucht gevulde middenoor voorzien wordt van verse lucht en tegelijkertijd slijm wordt afgevoerd. Hierdoor is de luchtdruk in het middenoor over het algemeen gelijk aan die in het uitwendige oor.
Als de buis van Eustachius verstopt zit, kan de lucht niet weg en zal via het slijmvlies waarmee het binnenoor bekleed is, de lucht in het bloed worden opgenomen. Hierdoor wordt vervolgens het trommelvlies als gevolg van onderdruk door de buitenlucht naar binnen geduwd. Geluid klinkt hierdoor zachter en horen gaat niet meer zo makkelijk. Soms veroorzaakt dit ook pijn in het oor. Dit kan zich voordoen bij allergie, verkoudheid of een ontstoken keel, maar ook bij het vliegen of duiken.

Je hoeft hier dus niks aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Door het gapen gaat je buis van eustachius open, waardoor de overdruk uit je oor verdwijnt. Je hebt dan dus de 'normale' druk in je oor. Dit kan je het prima zo laten. Hard inademen via je neus is overbodig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat komt omdat de buis van Eustachius open gaat. als die als je gaapt en je hoort die plop ontsnapt er wat druk uit je oren. zeg maar, iets wat de geluidsgolven tegen houd. dus dan hoor je weer goed