is dit nou echt hyperventilatie?

Hallo

Een paar weken geleden heb ik een zonnesteek gehad en sindsdien ziek geweest spugen enzovoorts.
Alleen nu is het probleem als ik mij inspan krijg ik direct een druk op me borst zie een soort van wazig ofzo en loop zweverig nu heb ik wel een paar dagen op bed gelegen maar de dokter zegt dat dit komt door hyperventilatie nu moet ik zeggen dat ik constant met me hartslag bezig ben en bang ben voor me hart geen idee waarom heb al 3 ecg gehad wel in rust maar hun zeggen dat alles goed is maar ik kan me er niet af zetten.
Vooral als ik me inspan dat ik die klachten krijg wordt ik bang.
Is dit hyperventilatie.?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Ziekten
2.2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Kun je niet met je huisarts hierover praten..dat je zo n angst gekregen hebt,om je gezondheid,na die zonnesteek! Misschien kan hij je tijdelijk !
licht kalmerende medicijnen geven
Erna55
7 jaar geleden
Ga er maar vanuit dat de arts gelijk heeft.
Je doet er goed aan om eens met de Praktijkondersteuner-GGZ van de huisarts een gesprek te hebben.

Antwoorden (2)

Zo klinkt het wel. En als je arts het zegt, heb ik weinig reden aan te nemen dat het niet zo is. Je hebt door die zonnesteek natuurlijk een flinke klap gehad - zeker ook mentaal - en bent nu wellicht wat overdreven gefocussed op je gezondheid. En dat KAN een trigger zijn voor hyperventilatie.

Voordeel is dat als je het eenmaal WEET, (en accepteert) je de klachten kunt duiden en weet : oh, het is maar hyperventilatie, het is niet mijn hart" , en dan even goed op je ademhaling kunt focussen (en niet op je hartslag of bloeddruk of wat dan ook). Kort inademen, even vasthouden, lang uitademen. Probeer drie keer zo lang uit / niet te ademen als in.

Vooral als je je inspant is het van het grootste belang dat je vooral focust op je uitademing. In gaat vanzelf, en zeker met hijgen krijg je dan snel teveel zuurstof binnen. Vroeger hoorde je wel eens vaneen papieren zakje om in te ademen, of door een stuk tuinslang, maar dat is ongeveer net zo nutteloos als homeopatische druppeltjes. (Beiden KUNNEN helpen als je er in gelooft, omdat hyperventilatie natuurlijk primair een psychisch probleem is en niet lichamelijk, dus als het idee je rust geeft, zeker doen) . De kunst is echter te proberen je ademhaling in balans te krijgen, en dat gaat het best door echt te focussen op goed uitademen.

Maar eigenlijk moet natuurlijk de echte oorzaak aangepakt worden : je angst. In dit geval denk ik angst voor je gezondheid, die blijft ondanks de geruststelling van de dokter dat er niks aan de hand is. Als dat nodig is, kun je je huisarts wellicht vragen om een paar gesprekken met een psycholoog die je kan helpen inzicht te krijgen in de oorzaken van je aanvallen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je een goed beeld wilt krijgen of je werkelijk aan hyperventilatie lijdt, doe dan de onderstaande test op de eerste bron. Dokter.nl is sowieso een prima website om je vraag nog eens te stellen en dat kan daar volkomen anoniem. User Tandor is daar behoorlijk medisch geschoold, verbonden aan dokter.nl en er alle dagen zeer actief, ook op zondag.
Kort gezegd is hyperventilatie een fout signaal van je lichaam dat je een tekort aan zuurstof hebt. Daardoor gaat je hartslag omhoog en ga je hijgend ademhalen. Het signaal van je lichaam is fout en door het verkeerd ademhalen krijg je een tekort aan CO2 in je bloed waardoor de zuurgraad van je bloed daalt (de PH van je bloed stijgt). Dit verergert het verkeerde signaal waardoor je in een soort van stress-spiraal terecht komt wat allerlei klachten tot gevolg kan hebben. De meeste voorkomende oorzaak is stress.
In je longen wordt niet alleen zuurstof opgenomen, maar ook CO2 afgegeven. Normaal gesproken is je bloed tussen de 95% en 100% verzadigd met zuurstof. Ga je dus geforceerd ademhalen, dan stijgt het zuurstofgehalte in je bloed gemakkelijk naar 100% en meer kan je bloed niet opnemen. Tegelijkertijd blijf je wel steeds meer CO2 afgeven en dat is het echte probleem.
Hyperventilatie-klachten houden nauw verband met hartklachten. Het zijn de longen die zuurstof opnemen en koolzuur afgeven en je hart is de pomp die die stoffen allemaal je lichaam rond pompt. Mensen met hartklachten krijgen ademhalingsproblemen en mensen met hyperventilatie voelen hun hart enorm reageren. Dat je je hart voelt bonken, je hartslag omhoog gaat ed. is volkomen ongevaarlijk, je hoeft echt niet bang te zijn. Hyperventilatie an sich is ook volkomen ongevaarlijk zolang je het maar niet achter het stuur van je auto krijgt.
De oplossing is op de juiste manier ademhalen. Zoek eens op 'buikademhaling'. Het belangrijkste is dat je langzaam inademt door je neus terwijl je langzaam tot 3 of 4 telt, dan 1 tot 2 seconden je adem inhoudt en dan door je mond uitademt, het gemakkelijkste al puffend, in 6 tot 8 tellen. Dat klinkt simpel, maar is enorm lastig tijdens een aanval. Zo lastig zelfs dat er therapie voor wordt gegeven. Je huisarts kan je daarnaar doorverwijzen.
Hyperventilatie komt heel veel voor, ietsje vaker bij vrouwen dan bij mannen en vaak ook bij mensen tussen de 18 en 45 jaar oud. Daar komt bij dat opvallend veel jongeren aan het einde en net na de puberteit angst hebben dat hun hart ermee stopt. Die angst is niet terecht.