Is een beetje schadelijk ook schadelijk?

http://www.cato-projects.org/ArLivre/EN/E-nummers.htm

De e-nummer toevoegingen. Wordt getest. Wordt bepaald bij welke dosis ze WEL schadelijk zijn. Dan wordt dit door een aantal getallen gedeeld zodat de dosis heel klein wordt.
Dan beschouwen ze dat het opeens niet meer schadelijk is.

Als iets schadelijk is, dan is een beetje daarvan toch ook een beetje schadelijk!
En alle kleine beetjes helpen, toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Een klein beetje kan ook schadelijk zijn, vandaar dat ze altijd ver onder die schadelijke dosis gaan zitten, maar aan de andere kant is zo ongeveer ELKE stof schadelijk bij een bepaald niveau. Keukenzout en suiker moet je bijvoorbeeld ook erg mee oppassen. Keukenzout kan bij een paar flinke theelepels al dodelijk zijn. Lang niet alle e-nummers zijn overigens erg schadelijk ook bij grote(re)hoeveelheden.

Toxiciteit is altijd relatief en altijd gerelateerd aan de dosis. Slechts een paar stoffen kunnen we echt helemaal niet afbreken en bouwen zich op in je bloed, met schadelijke gevolgen op lange termijn, zoals kwik, lood en arsenicum. Deze zijn dan ook in zo ongeveer geen enkel voedingsmiddel toegestaan. De normale toegevoegde e-nummers gaat om niet-toxische doses van door het lichaamafbreekbare stoffen ; om daar een teveel vante krijgen moet je dus heel veel achter elkaar ervan eten. Maar los van het voedingsmiddel, als dat één of ander kant-en-klaar-product is, is het vermoedelijk het zout waaraan je het eerst bezwijkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Niet altijd. Van veel stoffen moet je in een *bepaalde tijd* niet te veel binnenkrijgen. Als je onder die drempel blijft kan het geen kwaad. Een paar echt giftige stoffen bouwen zich op in je lichaam, dat heet 'cumulatief', maar daar is geen sprake van bij deze toevoegingen.
14 jaar geleden
Nee, schadelijk in een hoge dosis betekent niet een beetje schadelijk in een kleine dosis. Er zijn zelfs dingen die in een kleine dosis gezond of zelfs essentieel zijn, maar in een hoge dosis alsnog schadelijk. Denk bijvoorbeeld aan vitamine A: je lichaam kan zonder niet goed functioneren, maar een te hoge dosis kan je wel degelijk vergiftigen.

Meer in het algemeen een tip: er zijn genoeg mensen die denken dat e-nummers per definitie schadelijk zijn. Dat is pertinent niet waar. Een e-nummer wordt simpelweg gegeven aan een toevoeging waarvan is bewezen dat die (inderdaad in de dosis waarin die wordt gebruikt) *niet* schadelijk is. Iets onschuldigs als citroenzuur, het spul dat je ook binnenkrijgt als je wat citroensap in je zelfgemaakte saladedressing verwerkt, heeft bijvoorbeeld ook een e-nummer. Dan klinkt het ineens veel enger dan citroensap, maar dat is het natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn geen giftige (schadekijke )stoffen,alleen schadelijke hoeveelheden,alle stoffen die je kunt binnen krijgen kunnen schadelijke werkingen veroorzakenindien je er teveel van binnenkrijgt,aan de andere kant heb je die stoffen ook nodig om te kunnen functioneren.
neem bijvoorbeeld de sporenelementen (oa selenium,zink,magnesium,borium,jodium etc) als je deze niet binnenkrijgt krij je allerlei gebreksverschijnselen,maar als je ze in te hoge dosis inneemt zijn ze giftig.
Zo ook water of zuurstof beide eerste levensbehoefte maar ook een potentieel gevaar voor het lichaam,waarbij de hoeveelheden van belang zijn.(het snel achter elkaar drinken van vele liters water kan de bloeddruk zover verlagen dat je eraan kunt sterven)en het ademen van zuivere zuurstof houd je ook niet al te lang vol,terwijl dit soms van levensbelang is.
bij de genoemde e stoffen gaat het in veel gevallen om geconcentreerde natuurlijke stoffen zoals bijvoorbeeld betacaroteen of de kleurstof die gewonnen word uit rode bieten op zich niet schadelijk maar door de concentratie zou een schadelijk niveau kunnen ontstaan. door nu een niveau aan te geven waarbij aantooonbaar geen schade optreed,word een veiligheidsmarge aangegeven welke hoeveelheden veilig gebruikt kunnen worden,bij een normaal gebruik van levensmiddelen zal dan ook niets schadelijk reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, in de meeste gevallen niet.
Ook voor e-nummer toevoegingen geld zolang je het met mate gebruikt is er niets aan de hand.
Het zelfde principe als met suiker bijv. teveel suiker is zeker schadelijk. Maar met mate is het zelfs gezond. Of alcohol, teveel is schadelijk en met mate is lekker. En zo zijn er nog vele voorbeelden te bedenken. Er zijn ook wel producten die echt schadelijk, maar die kan je dan ook niet in mate gebruiken. Zoals koolmonoxide bijv. Daar zijn zeer kleine hoeveelheden al schadelijk genoeg.