Klopt het dat kanker vaker voorkomt? Hoe kan dat?

Het lijkt wel of er steeds minder mensen doodgaan aan een meer normale natuurlijke wijze.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Ten eerste natuurlijk omdat we zo veel ziektes al redelijk onder controle hebben, dat er inderdaad nog maar relatief weinig mensen doodgaan aan longontsteking, griep, roodvonk, polio, ontstekingen en dergelijke. Ook worden auto's steeds veriliger, waardoor je nog wel een grote kans loopt op levenslange invaliditeit, maar beduidend minder om ook daadwerkelijk doodgereden te worden.

Uiteindelijk moet je toch érgens aan dood, zolang we het eeuwige leven nog niet ontrafeld hebben, en twee ouderdomsklachten die we nog over hebben zijn slijtage (met name van het hart, hart en vaatziekten) en kanker (op hol geslagen celgroei), die beide door onze moderne leefwijze ook nog eens ultiem gestimuleerd worden. Vooral kanker is een groot 'probleem', want daar heet milieuvervuiling natuurlijk ook heel veel mee te maken.

Tamelijk frappant is in dit verband bijvoorbeeld longkanker ; in de aflopen 30 jaar zijn mensen ca. 50 % minder gaan roken, maar het aantal gevallen van longkanker is schrikbarend gestegen en stijgt nog steeds, met name onder niet-rokers ; dat geeft toch minimaal te denken. Ook krijgen steeds jongere mensen, ook zij die gezond leven, steeds vaker kanker, waarbij met name borstkanker opvalt. Er schijnt geen relatie te zijn met pilgebruik, maar ik heb daarover zo mijn twijfels.

Je zou dus ook kunnen zeggen dat kanker eigenlijk nog het enige is waaraan we op een gegeven moment nog overlijden. Wanneer dat is op een leeftijd dat eigenlijk je tijd er ook wel zo ongeveer opzit, is dat natuurlijk niet per definitie een slecht teken. Want de alternatieven (infecties, besmettelijke ziektes, ondervoeding) zijn niet per definitie beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kwam onlangs zelfs een artikel tegen waarin stond dat de gemiddelde levensverwachting in de Westerse wereld voor mensen die wél kanker krijgen gedurende hun leven tegenwoordig nagenoeg gelijk is aan dat voor mensen die géén kanker krijgen gedurende hun leven. Waarmee de vraag hoe vaak de kanker de doodsoorzaak is, ten opzichte van andere verschijnselen als simpelweg ouderdom, ook weer opnieuw geëvalueerd zou moeten worden.

Andere antwoorden (7)

Kanker staat op de tweede plaats van doodsoorzaak in Nederland. Dus het klopt dat het vaak voorkomt. Door de invloeden van buitenaf zijn de aantal gevallen gestegen. Met de invloeden van buitenaf bedoel ik, het roken vet eten, zon -en zonnenbank e.d
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daarbij komt dat er nu vaak vaccinaties zijn tegen ziektes die vroeger vaak voorkwamen. Doordat deze ziektes nauwelijks meer voorkomen, komt kanker steeds nadrukkelijker op de voorgrond.
Allicht zal kanker vaker voorkomen dan vroeger. Maar ik denk dat het op zich wel meevalt, omdat vroeger kanker één van de vele ziektes was en nu dé ziekte is.
De kans acht ik dus aanwezig dat er enigszins een vertekend beeld is ontstaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga er vooralsnog van uit dat dit (gezichts) bedrog is en dat het nu alleen opvalt door de vergrijzing...

Globaal genomen ontwikkeld kanker tussen de 35 en 50 jaar. uitgaande van het feit dat de meeste vormen van kanker erfelijk overdraagbaar zijn zie je door de vergrijzing steeds meer gevallen van kanker doordat de generatie babyboomers. Of beter gezegd de generatie die geboren is tussen de (medio) jaren '60 en eind jaren '70 nu die kritische grens bereikt. En het wellicht meer zou kunnen voorkomen. Maar ik denk dat het realistischer is om te denken dat kanker uit de taboesfeer komt en dat mensen er gemakkelijker over (durven) praten...

Aan de andere kant weet men ook steeds meer over de vormen van huidkanker en men vergeet dat je met een aantal/paar van deze vormen relatief gemakkelijk 80 kunt worden...

En kanker is steeds beter te behandelen en/of te genezen, waardoor het ook steeds meer ter sprake komt...

Wellicht dat het CBS hier cijfers over heeft, waar een stijging te zien is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve invloeden van buitenaf speelt het ook een rol dat we steeds ouder worden. Hoe langer je leeft, hoe langer je de tijd hebt om fouten in je DNA te krijgen. En dus hoe groter de kans dat er ergens in je leven een fout optreedt die niet door je lichaam zelf gerepareerd kan worden, nadat zo'n cel met een DNA-fout zich ongecontroleerd kan gaan delen.

Om dezelfde reden komt glaucoom tegenwoordig veel vaker voor dan vroeger. Als we maar oud genoeg worden, krijgen we het allemaal, maar vroeger gingen meer mensen dood vóórdat ze de tijd hadden om glaucoom te ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de mensen steeds ouder worden door de voortschreidingen in de medische wetenschap, lijkt dat zo, maar tien- en honderdtallen jaren geleden gingen mensen door het gebrek daar aan, dood aan allerlei oorzaken, waar ze nu hoogbejaard mee kunnen worden.
Als je naar landen kijkt waar de medische zorg veel minder is dan in west-europa en in noord-amerika, zie je, vooral op het platteland, nog steeds mensen eerder sterven, en als die mensen kanker krijgen, gaan ze daaraan dood, zonder iedere genezingskans. Daar hebben ze minder welvaartsziekten als obesitas en diabetes, maar ze sterven aan ziektes waar 100 jaar geleden en langer "wij"ook aan stierven.
Dus daardoor kan het lijken, of kanker vaker voorkomt, maar wereldwijd gezien, denk ik dat dit niet zo is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
er zijn veel factoren waardoor je kanker kunt krijgen.. Je natuurlijke leven langer volhouden kan met al die medicijnen en vitamenen en al die tabletten.. ziektes van eerder word je vaak voor gevakcineerd..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle antwoorden zijn al zo'n beetje gegeven.
Ik denk dat het ook zo is dat kanker vroeger niet als dusdanig herkend werd, omdat de onderzoeksmethoden er nog niet voor waren. Het kon dus niet aangetoond worden.