wat is belangrijker, je hersens of je ruggenmerg?

nou, mijn broer en ik hebben een 'creatief meningsverschil' hierover nadat we een aflevering van Sport Levensgevaarlijk zagen...
je had het en oorlog kunnen noemen maar ik hoorde geen kogels :D
ik zeg hersens...
mijn broer zegt rug(genmerg)...
ik weet dat ik gelijk heb maar ik wil alleen bevestiging :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je kan allebei niet zonder.... even belangrijk zou ik dus zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zonder hersenen is leven uberhaupt niet mogelijk.

In het ruggenmerg bevinden zich de zenuwbanen en zenuwcellen die de uitgaande signalen naar de spieren voor hun rekening nemen. Zo lopen bijvoorbeeld de spierrekkingsreflexen zoals de kniepeesreflex over het ruggenmerg zonder tussenkomst vanuit de hersenen.
Letsels van het ruggenmerg zijn meestal zeer ernstig, omdat een beschadigd ruggenmerg niet of nauwelijks geneest: meestal blijft de patiënt onder het niveau waar hij of zij gewond geraakt is verlamd. Is deze zgn. dwarslaesie op een hoog niveau (hoog in de nek) ontstaan, dan is ook ademen niet meer mogelijk en zal de patiënt meestal op korte termijn overlijden.
Dus samengevat; zonder hersenen kan men niet leven, zonder ruggenmerg wel, doch beperkt, tenzij het letsel hoog in de nek is, want dan kan men niet meer ademen en dus ook niet meer leven.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ruggenmerg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hersenen zetten prikkels om in bewegingen ed. Die prikkels worden doorgegeven via oa ruggemerg. Dus als er een ernstige storing in je ruggemerg zit hebben je hersenen en jij dus als mens een groot probleem. Overigens kan je met beperkte doorgifte van signalen best leven. Zonder hersenen niet. Soort kip en het ei discussie dus.