Hoe voorkom je ontstoken ogen met (zachte) lenzen?

Voorkomen is beter dan genezen zeggen ze wel eens. En als ik soms van die verhalen lees denk je toch 'Dat heb ik liever niet!', dus hoe kun je dit voorkomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Door op de allereerste plaats altijd heel hygiënisch te werk te gaan, handen goed wassen met water en zeep voordat je lenzen inzet. Lenzenhouder regelmatig met heet water reinigen en de voorgeschreven vloeistoffen gebruiken. En ik heb je al eerder geschreven met zachte lenzen is dat nog belangrijker omdat daar sneller bacterïe- aangroei plaats vindt.
Nogmaals ik gebruik al 40 jaar (weliswaar) contactlenzen en heb nooit problemen gehad.

Nog een laatste tip nooit speeksel gebruiken om je lenzen in te zetten want speeksel wemelt van bacteriën.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik gebruik al 40 jaar harde later zuurstofdoorlatende contactlenzen
Ceeve
12 jaar geleden
Ik weet niet of het een optie is, want het is vrij duur. Ik gebruik altijd 1 dags hoog zuurstofdoorlatende lenzen. Anders zou ik aanbevelen altijd zeer goed je handen te wassen voor het aanraken van de lens en vloeistoffen dagelijks goed te verschonen/bakjes uitspoelen. Verder is het zo min mogelijk dragen van de lenzen goed. Bijvoorbeeld direct uit bij thuiskomst en bril op.