als je overlijd, laat je lichaam dan gelijk alles los?

zoals urine ect. of duurt dat even?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
27.7K

Het beste antwoord

Alles 'loslaten' is een onderdeel van het stervensproces. Het laten lopen van urine (en ook vaak ontlasting) gebeurt vaak vóór het moment van overlijden (als je er vanuit gaat dat overlijden het moment is dat je hart stopt, maar eigenlijk is het een heel proces) omdat je spieren verslappen, dus ook de kringspieren die je urine en ontlasting binnenhouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Al je spieren onspannen op het moment van overlijden, dus ik denk idd, dat je meteen leegloopt, al zit er geen druk meer achter,m.a.w. je perst niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
klopt keesje, ik zie dit zo vaak bij dieren die sterven, bij mensen zal het niet anders zijn, +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom nu weer die 2 minnen? het klopt gewoon helemaal jah......raar weer hoor!
Na het intreden van de dood start het ontbindingsproces. De eerste fase van het ontbindingsproces bestaat altijd uit:

Livor mortis - lijkvlekken: Na het overlijden zakt het bloed door de zwaartekracht (hypostase) en doordat de bloedcirculatie is gestopt, naar de laagst gelegen delen van het lichaam: deze kleuren daardoor paarsblauw (lijkvlekken), waar de hoger gelegen gedeelten bleek worden.

Rigor mortis - lijkstijfheid: Normaal gesproken zal na ongeveer 1 tot 4 uur na het overlijden lijkstijfheid optreden. Door chemische processen worden de na overlijden verslapte spieren stijf. Rigor mortis treedt als eerste op in de extremiteiten zoals de armen, de benen en het hoofd. Ook vormt zich kippenvel doordat rigor mortis optreedt in de in de huid gelegen spiertjes. Acht uur na het overlijden is deze lijkstijfheid volledig: na 48 uur neemt deze weer af als gevolg van diverse afbraakprocessen in het lichaam. Als sprake is van overlijden door of tijdens een lichamelijke stresssituatie (zoals een hartaanval tijdens het hardlopen) zal rigor mortis spoediger intreden dan als het lichaam voor overlijden in rusttoestand was. In tegenstelling tot wat sommige mensen denken, zal rigor mortis bij hoge omgevingstemperatuur spoediger optreden dan in geval van koude. Dat komt doordat de onderliggende chemische reactie bij hogere temperatuur sneller optreedt. (De lijkstijfheid betreft geen samentrekking van het spierweefsel maar een irreversibel chemisch proces.)

Algor mortis - lijkkoude: Na het overlijden begint het lichaam af te koelen, door het uitvallen van alle stofwisselingsprocessen waardoor energie wordt omgezet in warmte. Ongeveer 12 uur na het overlijden voelt het lichaam koud aan, omdat het lichaam dan de temperatuur van de omgeving heeft aangenomen. Een en ander is natuurlijk sterk afhankelijk van de omgevingstemperatuur en de kleding en isolatie (waaronder het vetgehalte) van het lichaam. Lippen worden rimpelig (door uitdroging), oogbollen worden dof (doordat geen traanvocht meer wordt gemaakt en knipperen achterwege blijft), haar lijkt door te groeien (in eerste instantie doordat haar door rigor mortis bij de huid rechtop gaat staan en in latere fase door indroging en verschrompeling van de huid), de nagels lijken door de indroging en verschrompeling van de huid te groeien (dit vindt na verloop van tijd plaats).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi gevonden op internet denk ik, maar waar is het antwoord over de urine dan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem dan lekker zelf de moeite om op google te kijken. Ik dacht laat ik eens kijken wat ik kan vinden.
Urine laat je gewoon lopen omdat alles verslapt en je spieren het niet meer tegen houden. Ik weet nog toen ik iemand moest Reanimeren dat hij ook direct zijn plas liet lopen terwijl hij nog in de klinische dood fase was. Hij kon dus nog terug gehaald worden. Maar helaas werd het voor deze man een biologische dood.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tutututut, over een kort lontje gesproken. Als jij nu een bron vermeld had kon ik even op de bron kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb div bronnen bij elkaar gezocht. Dat heet moeite doen op google. jammer dat je geen emoticons hier heb van bijv een knipoogje.
Hier zijn de verschillende stadiums die volgens als je komt te overlijden.

Verschillende fasen bij de mens

Bij een langzaam verlopend stervensproces kan men verschillende fasen onderscheiden.
Bij een langdurig stervensproces kan het voorkomen dat sprake is van een fase van opleving in de stemming waarin men verkeert (euforie). Vaak gaat dit samen met het verdwijnen van de pijn.
Vervolgens beginnen zintuigen hun functie te verliezen.
Het gezichtsvermogen neemt af.
Daarna verminderen de reflexen van onder andere slikken, hoesten; het smaakvermogen vermindert.
Hierna treedt spierverslapping op: ogen en mond sluiten niet meer goed. Ook de kringspieren van de blaas en het rectum verslappen zich, waardoor mogelijk incontinentie optreedt.
Pupillen verwijden zich.
Uiteindelijk wordt ook de bloedcirculatie slechter, waardoor een bleke huid en blauwe lippen ontstaan. De huid voelt door gebrek aan circulatie koud en klam aan en men raakt bewusteloos door de daling van de bloeddruk.
Op de benen ontstaan veelal donkere plekken (eilandjes van bloed) doordat de bloeddruk niet meer toereikend is om dit bloed rond te pompen. Deze eilandjes van bloed staan bekend als “lijkvlekken”. Dit zijn echter andere lijkvlekken dan die ontstaan na het sterven.
De trekken in het gelaat verscherpen zich doordat bloed wegtrekt uit de capillaire bloedvaten.
In het laatste stadium van het stervensproces wordt de ademhaling onregelmatig (zowel in diepte als in frequentie en soms treedt Cheyne-Stokes-ademhaling op). Ook kan de stervende benauwd lijken: een reutelende ademhaling wordt veroorzaakt doordat vocht vanuit de bloedvaten in de longblaasjes terechtkomt (decompenseren).
Opvallend is dat het gehoor het langst intact blijft.
In het geval van een terminaal stadium zijn veel van de kenmerken van het sterven gelijk aan die van shocktoestand. Het bloed trekt weg uit capillaire vaten en trekt naar organen die van belang zijn voor behoud van leven.

Als je meer zoekt en verschillende soorten van sterven kijk dan op deze link.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sterven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeker laat 'je' dan niet alles gelijk los.
dat heeft z'n tijd nodig en gaat geleidelijk.
van uren tot dagen.
het is een bijzonder proces.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je urine loopt weg en de ontlasting ook. De anus word voor het opbaren "gestopt" met wond gaas en de blaas word verder leeg gedrukt door middel druk op de onderbuik, want het is een kommetje als de overleden op zijn/haar rug ligt en bij het verplaatsen van de overleden kan het achter gebleven restje alsnog uitlopen. Ook krijgt de overledene een incontinentie luier aan om het eventueel nalekken op te vangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In ons klimaat heeft een lichaam drie dagen nodig om zich uit te lezen