Waarom maken ouders zich vaak druk om de rommelige kamer van hun kind?

Ik snap het echt niet. Het is toch de kamer van het kind, de ouders hoeven niet eens in die kamer te komen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (9)

Ze willen hun huis helemaal netjes hebben en het went er ook aan dat een kind later een huis houd en geen rommel huis met een doos daar en een spinnenweb hier enz
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stof en stank overlast krijg je ervan. De hygiene in de kamer is echt niet zo goed hoor.
ronron1212
12 jaar geleden
In een rommelige kamer verzamelt zich ook een hoop stof en ander onzichtbaar vuil. Het is dus onhygiënisch en ongezond.

Toegevoegd na 1 minuut:
Daarnaast is ook aangetoond dat een rommelige slaapkamer onbewust een onrustig gevoel geeft, wat weer slaapproblemen tot gevolg kan hebben.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik zelf heb een rommelige slaapkamer maar ben niet onrustig of heb slaapproblemen, ik weet niet waar dat is aan getoond, maar daar klopt dus niet echt iets van
Een kind dient te worden opgevoed en een goede ouder zal een kind daarin op allerlei manieren ondersteunen. Dus dient een kind ook te leren dat er af en toe dient te worden opgeruimd. Een kind kan dit het beste leren door hem zijn eigen kamer te laten opruimen. Daardoor leert het kind dat een zekere orde veel prettiger leven is. En hopelijk leert het kind daardoor dat je je rotzooi ook niet overal maar neergooit zodat ook een ander zijn nek erover breekt. Een beetje rommelig moet natuurlijk af en toe kunnen, maar als ouders alles maar op zijn beloop laten wordt het een grote puinhoop en zal een kind nooit een beetje ordelijk worden wat ook in zijn latere leven toch belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan later als hij of zij ergens gaat werken en zijn gereedschap of dossiers overal laat slingeren.
Ceeve
12 jaar geleden
Ouders geven hun kinderen graag goede raad en regels mee. Dat hoort bij het opvoeden. Eén van die regels die je zeker van pas komt in de rest van je leven, is opruimen. Opruimen wat je niet meer nodig hebt. Zodat alles redelijk netjes en overzichtelijk blijft.

En het leren over hoe het kan in het leven, daar moet je vroeg genoeg mee beginnen. Kun je mooi oefenen op je kamer.

Jij hoef niet in een hol te leven omdat je te gemakzuchtig bent om ook maar iets op te ruimen...
Het minste wat je kunt doen is al je lege blikjes/flessen/snoeppapier etc. gelijk in je prullenbak te gooien. En je kleding in de wasmand of luchten en terug in je kast. Dat is al heel wat. Echt geen moeite om dat te doen.

Je post in een mandje, zodat het niet kwijt raakt. En af en toe eens uitmesten.

Niks op de grond. Gewoon op je bureau of in je kast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hahahaha, ik begrijp je vraag.

Wanneer er alleen sprake is van rommel zou ik me niet zo druk maken. In de meeste gevallen gaat rommel gepaard met vies omdat er door de rommel slecht gezogen wordt en (rottend) etenswaar niet wordt gezien.

Ik heb in een studentenhuis gewoond en oh, je wilt niet weten wat voor lucht er uit sommige kamers kwam.... brrrrr... de muizen liepen er ook rond.... Dat weet ik want toen 1 van de huisgenoten ging verhuizen naar een andere kamer zat er een muis onder zn matras vast toen hij met het matras de gang op liep, ieieieie....zo goor.

Mocht je in zo'n situatie zitten, zou ik tot de volgende compromis komen:
- mijn kamer is mijn kamer, ik wil jullie hier niet over horen
- kleding die ik gewassen wil hebben doe ik in de wasmand
- eten zal ik niet op mijn kamer doen
- eens in de week/ 2 weken gooi ik alle losse spullen op mijn bed en zuig ik mijn kamer grondig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ouders weten uit ervaring dat het fijner is als het overzichtelijk is, en hoe meer rommel hoe moeilijker schoon te houden...
Schone kamer is gezond. Je bent minder vaak spullen kwijt.. Dit is de reden van de kant van de ouders. Wat zijn jou redenen om je kamer rommelig te laten zijn? Geeft het je nu echt rust? Of is het puur het geen zin hebben om op te ruimen, zou je het bijv wel accepteren als je ouders het zelf netjes zouden houden en je dan fijner zou voelen als dat het een rommel is? Ik weet niet hoe oud je bent, maar vaak hebben ouders zoiets je kunt het zelf. Maar misschien dat het zelf opruimen vanzelf zou komen bij het ouder worden of denk je niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha! Ik heb die vraag ook wel eens gesteld aan mijn ouders vroeger. Kreeg daar nooit echt een goede reacie op alleen dat het zo hoort.. Gewoon om te treiteren deed ik het vervolgens een hele maand niet. Daarna maakte ik de boel grondig schoon en ik verbouwde mijn hele kamer. Leverde me een hele hoop schouderklopjes op van mijn ouders en ik was ook weer blij met mijn nieuwe en mooie kamer:-)

Waarom maken ouders zich druk? Dat doen ze omdat ze van je houden en je normen en waarden willen mee geven. Rommel in een kamer kan er ook voor zorgen dat er "rommel" in je hoofd verzameld wordt. Met rommel in je hoofd bedoel ik druk / stress in je hoofd. Ik heb nu nog steeds een hekel aan opruimen dus als ik het doe doe ik het goed en dan is alles weer spik en span! Je moet het gewoon leuk voor jezelf maken en dan komt het wel goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een niet opgeruimde kamer is een broeinest van bacterien en daar krijg je terugkerende hoofdpijn van, aan de linker voorkant van je hoofd.

En dan kan je naar de dokter gaan (voor de zekerheid) maar altijd goed eerst je kamer opruimen, zoals je ouders dat altijd zeggen.
Gr van Paul
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ruim mn kamer elke zondag op. Daarbij stofzuig en stof ik ook af.
Toevallig heb ik toch last van terugkerende hoofdpijn aan de linkervoorkant van mijn hoofd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker Phú hoor......