Hoe leer ik een gênante tic af?

Ik heb last van een gênante tic, waar ik veel mee bezig ben, nu ben ik hem aan het afleren door simpelweg het niet meer te doen, maar nu verveel ik me zo.... Iemand tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.7K
Amadea
12 jaar geleden
Lees eens wat al op Goeie Vraag staat bij http://www.goeievraag.nl/vraag/tic-afkomen.61312
en http://www.goeievraag.nl/vraag/tic.169546
Kimath
12 jaar geleden
wat is nu je vraag?
hoe je het beste van je tic afkomt? of wat te doen bij verveling?

Antwoorden (2)

moet je eerst vertellen wat die tic is natuurlijk! ik had (en heb) af en toe ook een gekke tic. Mijn familie noemt het 'bekkies trekken'. Ik bijt met mijn kiezen op de zijkant van mijn tong. Dat glijd en sabbelt lekker, maar ziet er niet uit.

Mijn hulp? STEEDS maar weer opmerkingen krijgen. Zoethout kauwen, een losse beugel, etc. Ik krijg het soms weer terug als ik nerveuzig ben. STEEDS weer die opmerkingen daarover... vreselijk irritant, maar wel effe nodig.

Hetzelfde als mijn af en toe west-friese uitspraken. Hong in plaats van hing, nag geniese, hillegaar, als je steeds maar weer opmerkingen krijgt, dan leer je het vanzelf wel af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt een hardnekkige tick wil afleren, adviseer ik je het boek 'Dromen, durven, doen' te lezen van Ben Tichelaar. Helpt je enorm om je gedragsverandering erg concreet te maken!