Hoe leer ik een gênante tic af?

Ik heb last van een gênante tic, waar ik veel mee bezig ben, nu ben ik hem aan het afleren door simpelweg het niet meer te doen, maar nu verveel ik me zo.... Iemand tips?

Weet jij het antwoord?

/2500

moet je eerst vertellen wat die tic is natuurlijk! ik had (en heb) af en toe ook een gekke tic. Mijn familie noemt het 'bekkies trekken'. Ik bijt met mijn kiezen op de zijkant van mijn tong. Dat glijd en sabbelt lekker, maar ziet er niet uit. Mijn hulp? STEEDS maar weer opmerkingen krijgen. Zoethout kauwen, een losse beugel, etc. Ik krijg het soms weer terug als ik nerveuzig ben. STEEDS weer die opmerkingen daarover... vreselijk irritant, maar wel effe nodig. Hetzelfde als mijn af en toe west-friese uitspraken. Hong in plaats van hing, nag geniese, hillegaar, als je steeds maar weer opmerkingen krijgt, dan leer je het vanzelf wel af.

Als je echt een hardnekkige tick wil afleren, adviseer ik je het boek 'Dromen, durven, doen' te lezen van Ben Tichelaar. Helpt je enorm om je gedragsverandering erg concreet te maken!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100