Kan iemand mij vertellen, misschien ook uit eigen ervaring, of het verstandig is om een sociale opleiding te kiezen als je zelf uit dat wereldje komt?

Volgens jaar wil ik misschien gaan studeren. Ik vind het heel moeilijk om een opleiding te kiezen, maar ik merk dat alle sociale opleidingen me erg trekken, zoals MWD (maatschappelijk werk en dienstverlening) of SPH bijvoorbeeld.

Nou is het zo dat ik zelf uit dat wereldje kom, heb een verleden met jeugdzorg en de GGZ. Ik ben dus wel thuis in dat wereldje. Het is dan ook wel gedeeltelijk door mijn verleden dat het me trekt. Ik sta in dubio of dit nou een verstandige keus is of niet. Het kan denk ik namelijk heel confronterend zijn, het kan veel oud zeer oprakelen. En ik heb daar natuurlijk niet voor niks in gezeten, ik had zelf ook problemen. Anderzijds merk ik dat ik heel erg een drive heb om het te doen, ik wil heel graag mensen helpen en door mijn verleden kan ik me goed verplaatsen in hoe het voelt voor iemand. (Alhoewel dat natuurlijk voor iedereen weer anders is). Misschien kan ik wel bijdragen aan hoe het beter kan.

Mijn vraag is nu, is dit een verstandige keus of juist niet? Zijn er dingen waar ik rekening mee moet houden? En heeft iemand er zelf misschien ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

hai, mijn ervaring is dat mensen vaak gaan studeren in wat ze zelf nodig hebben, ik bedoel je bent gewend geholpen te worden en dat wil je andere ook geven. maar je kan op veel andere manieren ook t gevoel hebben dat je iets nuttigs doet, dan hoeft niet perse in je werk of studie te zijn. doe een opleidiing die werk geeft dat je echt leuk vind om te doen, iets creatiefs bv, iets geks, waarvan je denkt, dat kan ik toch niet maar lijkt me wel super! ga acteren, dansen, of journalist , in dat alles kan je je emotie, gevoel etc kwijt en je kan dr ook nog mee vrijwilligen en andere mensen leren weer blij te zien, via creatieve therapie of wat dan ook, maar doe niet wat je denkt te willen omdat jij het hebt gehad en t door wil geven, ik deed dat ook maar kwam er achter dat je daar niet veel mee verdient, het me niet echt gelukkg maakte en ik t toch wel deed, in mijn vrije tijd en je daarin meer van je zelf kan leggen, dan als "leert" hoe t moet.

mijn advies is dus, kijk wat je echt gelukkig maakt, en ga dan dromen, kijk waar je uitkomt, sociaal acitief kan je altijd worden en zal je waarschijnlijk altijd zijn!

sterkte met je keuze.... wat je ook doet, geniet vooral van je studie tijd!!!!

doegg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Van wat ik van een MWD afstudeerder meegekregen heb heeft de opleiding maatschappelijk werk een heel hoog uitval percentage. Je moet voor de opleiding namelijk wel tegen de dingen kunnen waar je mee geconfronteerd gaat worden in je (toekomstige) werk. In hoeverre je daar wel of niet (goed) mee om zal kunnen gaan als je er zelf ervaring mee hebt is een tweede. Wel moet je in je achterhoofd houden dat genoeg studenten die uit een 'normale' omgeving komen ook tijdens de studie om dergelijke reden kunnen afhaken. Er wordt tijdens de studie ook heel veel aandacht aan zelfreflectie en analyse besteed. De opleiding kan iig behoorlijk confronterend zijn.

Belangrijk is dat je geen anderen kan helpen als je zelf met dezelfde problemen kampt. Kan je er zelf mee omgaan dan hoeft er geen probleem te zijn. Je kan het beste navraag doen bij de opleidingen zelf over hoe ze hiermee omgaan en wat hun ervaringen zijn met studenten die uit probleem situaties komen en uitvalpercentages (in vergelijking met uitval percentages bij studenten zonder problemen in hun verleden). Zit je zelf nog met je verleden in de knoop dan is het waarschijnlijk niet de beste opleiding om te kiezen. Je moet de opleiding nl doen omdat je anderen wil helpen. Niet omdat je zelf beter wil omgaan met je eigen problemen. Het is uiteindelijk de bedoeling dat je er je beroep van maakt en er je geld mee gaat verdienen en een hulpverlener die dichtklapt of juist te betrokken raakt bij het verhaal van een cliënt kan geen hulp bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel juist gesignaleerd, Roepi Roepi +! Maar stel nou dat Lotte18 wel afstand kan houden ten aanzien van haar eigen verleden en dat zij wel een ander met zijn emoties boven zich zelf kan plaatsen? In dat geval heeft zij de allerbeste leerschool doorlopen die er bestaat, nml. het echte leven. En dan is het volgen van een MDW studie een kwestie van het opnemen van heel veel theorie, zelfreflectie, analyse en alle mogelijke feedback. Wat ik wil zeggen, als zij die test kan doorstaan, heeft ze de kans om een KEI te worden in de hulpverlening. En zo mogelijk veel later een goed bestuurder..... Wat hebben we dat toch vreselijk hard nodig als samenleving, bestuurders van vlees en bloed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik beweer niet dat ze het niet kan. Ik zeg wel dat er een reden is dat de opleiding een heel hoor uitval percentage heeft (ook in de hogere jaren; in tegenstelling tot de meeste studies). Ik kan niet beoordelen in hoeverre het verleden een probleem moet zijn. Bijkomende risico's zijn ook (naast het confronterende) dat je te betrokken kan raken bij mensen met dezelfde (of vergelijkbare) problemen (wat op de lange termijn heel wat schadelijker is). Als je dat allemaal kan voorkomen is de praktijk ervaring natuurlijk een heel waardevolle leerschool. Ik ben zelf alleen niet optimistisch over hoeveel mensen dit onderscheid goed genoeg kunnen maken. De opleiding zal hier meer ervaring mee hebben en gegeven de hoeveelheid tijd die er bij MWD besteed wordt aan zelfreflectie/analyse denk ik dat ze er meestal wel doorheen prikken. Je studie is in de eerste plaats bedoeld om je aan een baan te helpen. Gegeven de enorme prestatie druk die tegenwoordig op studenten staat lijkt het mij persoonlijk niet verstandig om te beginnen aan een studie waar je op die manier wel eens in een later jaar kan uitvallen. In Nederland is dat papiertje heel erg belangrijk (je kan hier 5 studies gedaan hebben en telkens alleen je afstudeer verslag niet ingeleverd hebben en ondertussen de halve wereld gezien hebben en je bent nog steeds minder interessant dan iemand die 4 jaar alleen maar in de boeken gezeten heeft en geen idee heeft van hoe de wereld werkt maar wel een papiertje heeft). Ik kan alleen maar aanraden om in de eerste plaats een studie te kiezen die je denkt af te (kunnen) gaan maken.