Wanneer je stopt met roken kan dan je schildklier langzamer gaan werken?

Mijn vrouw is sinds januari 2011 gestopt met roken.Nu heeft ze gehoord dat je schildklier daardoor anders kan gaan werken.Is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

Nee dat is een fabeltje. Je stofwisseling kan hooguit iets langzamer gaan werken, maar ook dat komt met de tijd wel weer goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee.
Maar het wordt wel vaak gebruikt als excuus voor het feit dat iemand dikker wordt na het stoppen met roken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, die verwarring ontstaat doordat roken wél enige invloed heeft op de stofwisseling.
Als je begint met roken zal dit je stofwisseling versnellen, je lichaam is 'extra druk' om alle gifstoffen af te voeren, maar daarintegen past het lichaam zich ook snel aan en dit effect duurt dus maar even, na een tijdje roken is het lichaam er aan gewend en is de stofwisseling weer normaal.

De schildklier regelt de stofwisseling, door het afgeven van hormonen, hier heeft roken geen invloed op.
Een gezonde schildklier past de hormoon afgave aan, aan de vraag van het lichaam en zal niet zomaar langzamer gaan werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikker worden na stoppen met roken is heel begrijpelijk, niet alleen omdat je stofwisseling weer gewoon werkt, maar juist omdat je verslaafd aan roken blijft. Je blijft verlangen naar iets omdat je niet meer rookt, en daarvoor komt heel vaak eten in de plaats. Kleine beetjes eten, steeds maar weer omdat je ook zo vaak rookte. Dit kan heel lang duren, en daarna is je maag en je stofwisseling gewend aan meer eten. Afvallen is altijd moeilijk, of het nou om 5 kilo gaat of om 30 kilo. Als je stopt met roken kom je dus voornamelijk aan door de verslaving aan roken, en het zoeken naar een vervanging voor roken. Je schildklier kan langaam werken, maar er is inderdaad geen direct verband met stoppen met roken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Je eet vaak ongemerkt meer als je stopt met roken. Minder snacken en wat extra sportkan wonderen doen.