Welke voedingsstoffen dragen het meest bij aan het vormen van eelt ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Die huidcellen moeten eerst worden gevormd. Daar zijn voedingsstoffen voor nodig. Welke?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Kimath
12 jaar geleden
Eelt ontstaat door druk, schuif, wrijving en draaiingkrachten op de voet. Toch niet door voeding?
http://www.goeievraag.nl/vraag/ontstaat-eelt.11497
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk wel, die huidcellen moeten toch eerst worden gevormd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En welke voedingsstoffen zijn dan gebruikt om die bestaande huidcellen te vormen?

Antwoorden (2)

Geen. Eelt ontstaat door druk. De een is er gevoeliger voor dan de ander.

Om eelt te voorkomen moet je je huid goed verzorgen en insmeren. Regelmatig eelt weghalen met b.v. een puimsteentje en goed inwrijven met olie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eiwitten.
Eiwitten zitten onder andere in peulvruchten, vleeswaren, gevogelte, eieren, vis, zuivelproducten en noten.
Deze eiwitten worden omgezet in aminozuren en vervolgens zet het lichaam die weer om in lichaamseigen eiwitten.
Die lichaamseigen eiwitten worden gebruikt als brandstof en bouwstof. Zonder deze eiwitten is er geen herstel, groei of instandhouding van huidcellen.
En dat is wat eelt is: huid. Het is simpelweg een ophoping, verdikking van de opperhuid, het ontstaat op plekken waar je huid blootstaat aan druk.
Denk niet dat je door minder eiwitten tot je te nemen minder eelt zult krijgen, een eiwittekort leidt tot symptomen zoals vermoeidheid, haaruitval, verlies van pigmenten die zorgen voor haarkleur, verlies van spiermassa, lage lichaamstemperatuur en verstoring van de hormoonspiegel. Ernstige proteïnedeficiëntie, enkel voorkomend bij uitgehongerde mensen, is zelfs dodelijk.

Als je minder eelt wil moet je smeren, smeren en nog eens smeren, liefst met een echt vette zalf, dat houdt de huid soepel. Denk verder aan, als het om je voeten gaan, goed passend schoeisel en niet teveel op blote voeten lopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
IK wil graag veel eelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op je voeten of op je handen? Of wil je meer eelt op je vingers vanwege gitaarspelen?
Op je voeten: doe je schoenen én sokken zoveel mogelijk uit en loop blootvoets.
Op je handen: doe werk met je handen, liefst met een grof materiaal, hout of steen en vermijd sopjes
Op je vingers voor het gitaarspelen: doorgaan met spelen, ook als je een beetje pijn hebt, doorgaan.