Hoe komt het dat wij een blanke of bruine huid hebben?

En is daar ook nog een reden voor?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het lichaam heeft zich zo aangepast dat je een maximale hoeveelheid vitamine D kan ontvangen dus des te minder zon hoe blanker je wordt om toch de doses vitamine binnen te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt mij de tot nu toe enige juiste verklaring. De mens is van oorsprong donker.
De mensensoort die naar het noorden trok, moest
zich aanpassen aan minder zon.

Andere antwoorden (4)

Niet door de zon, maar tegen de zon. Door een donkerdere huid verbrand je niet zo snel. Leve de evolutie
anneliez
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn Arubaanse vriend was hier in Nederland al behoorlijk donker, echt donker dus.
Maar in een paar weken op vakantie op Aruba verbrandde hij ook en was bij terugkomst zowat zwart...
Ik min niet.
Want het idee, evolutie, klopt weer wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een donkere huid verbrand net zo snel hoor anneliez.....
Dat komt doordat de Zon in Afrika veel meer en langer schijnt dan bij ons. Een bruine huid verbrandt minder snel dan een blanke huid. In het noorden van de wereld hebben mensen een blanke huid, omdat zij zonlicht eenvoudiger omzet naar vitamine D, dan een bruine huid. Dit is noodzakelijk, omdat de Zon bij ons minder schijnt, dus ALS de zon hier schijnt moeten we genoeg vitamine D binnen krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de slijmlaag liggen pigmentvormende cellen: de melanocyten. Deze vormen het donkere pigment melanine en geven dit via hun uitlopers aan de nabijgelegen opperhuidcellenaf. Bij donkerhekleurde mensen bevatten alle cellen van de opperhuid melanine. Melanine beschermt de delende cellen in de kiemlaag tegen se schadelijke invloed van de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De natuurlijke kleur van onze huid heeft alles te maken met de hoeveelheid en kleur van de pigmentcellen. Er zijn 3 soorten pigment: geel, rood en zwart. Afhankelijk van tot welk ras we behoren, overheerst het gele, rode of zwarte pigment.
Dat het pigment in onze huid reageert op licht is duidelijk. Hoe we 'bruinen' is afhankelijk van hoeveel van elke kleur pigment we hebben. Daarom wordt de een eerder gelig-bruin, een ander eerder rood-bruin, en weer een ander lijkt een heel donkerbruine tot zwarte gloed over zijn huid te hebben.