Na 21 jaar ga ik van een bureaujob naar een job als vertegenwoordiger, kan je als je overtuigd bent van de kwaliteit van je produkt, dit nog leren ?

21 jaar heb ik in eenzelfde Japans bedrijf gewerkt als Management Assistant. Ik was toe aan een hele nieuwe uitdaging. Ik ga voor een designfirma werken en zal 10 afspraken per week moeten doen voor een enquête, daarna krijgen de klanten de gelegenheid om de produkten te kopen. Als ze iets kopen worden ze op de vipdagen uitgenodigd waar ik een rondleiding zal geven.
Ik krijg een coach en iedere week komen we samen met ons regionaal team. Het is een complete andere job, maar ik kijk er naar uit en het produkt trekt me sterk aan.
Doch heb ik veel angsten, daar ik een opzegperiode van 4, 5 maanden heb en het oude werk moet vaarwel zeggen en een nieuw leven moet beginnen. Ik zit er constant mee in mijn hoofd want moet nog een maand op mijn oud werk (nutteloos) blijven. Ik wil er al aan begonnen zijn maar moet dus nog wachten .... dat brengt stress mee ... ook het feit dat ik mijn routinejob zal opgeven voor een compleet nieuwe ervaring. Ik wil het kunnen maar weet dus niet wat me te wachten staat.

12 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (4)

Ze zullen je toch niet voor niets aangenomen hebben voor die nieuwe job? Jij hebt 'hun' overtuigd, nu jezelf nog.
Het helpt absoluut dat je vertrouwen hebt in het product maar verkopen is verkopen. Een echte verkoper kan zelfs de kapotte broodrooster van zijn oma slijten.

Ik heb een beetje ervaring als verkoper/vertegenwoordiger en mijn belangrijkste tip is deze: zorg dat je klanten van je willen kopen, word vriendjes met ze, zorg dat je ze een goed gevoel geeft, daar haal je echt mensen mee over de streep. In vrijwel alle branches is veel concurrentie, als je bij jou niet kopen of orderen dan doen ze dat bij een ander. Ze moeten jou je business gunnen. Dat doe je door die gunfactor te verhogen: 'vriendjes worden'.

Verder: heel veel succes, zet 'm op!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
<--- Agrees Inderdaad, het draait om gunnen, mooi antwoord!
Tja, ik kan me jouw "gemengde gevoelens" heel goed voorstellen. Aan de ene kant neem je afscheid van iets heel vertrouwds en weet je niet wat daarvoor in de plaats komt. Anderzijds is in je huidige baan de uitdaging verdwenen en was je toe aan een nieuwe stap in je carrière én in je leven. Dat brengt natuurlijk altijd veel onzekerheid en angst met zich mee. Zou het de juiste beslissing zijn geweest? Kan ik de baan wel aan en vind ik het straks wel leuk? Krijg ik geen spijt van mijn beslissing?

"Partir c'est mourir un peu". Dat geldt voor veel dingen waarvan je in je leven afscheid moet nemen en dus ook in dit geval.

Anderzijds moet je je bedenken dat een carrièreswitch (die voor jou iets heel bijzonders is na 21 jaar "trouwe dienst"), vandaag de dag heel normaal is. "Jobhoppen" is bijna een trend geworden. Je hoeft je nieuwe baan dus niet "met angst en beven" tegemoet te gaan: als het niet bevalt, ga je gewoon op zoek naar iets wat beter bij je past.

Als je het belang van de stap die nu zet een beetje kunt relativeren, maak je het jezelf een stuk gemakkelijker! Jij hebt kennis en talenten in de aanbieding die voor jouw nieuwe werkgever kennelijk waardevol genoeg zijn om graag van je diensten gebruik te willen maken. En als de wederzijdse "klik" er niet blijkt te zijn... ach, dan betekent dat nog niet het einde van de wereld. Als je het bij een Japans bedrijf 21 jaar weet vol te houden, dan zegt dat genoeg over je inzet en kwaliteiten!

In Nederland is de maximale opzegtermijn 4 maanden, maar dat is kennelijk in België anders. Overigens realiseren veel werkgevers zich maar al te goed dat je, zodra je bent aangenomen voor een andere baan, niet meer écht gemotiveerd bent aan het einde van je arbeidsovereenkomst. Je hart ligt immers ergens anders.
Bij het bedrijf waar ik gewerkt heb, was men zo iemand liever kwijt dan rijk. Ze waren maar wat graag bereid om je eerder naar huis te sturen: (on)betaald verlof of tegen inruil van vakantiedagen. Misschien is dat ook bij jouw werkgever bespreekbaar?

Geloof in jezelf (en in je bewezen kwaliteiten), samen met een flinke dosis relativeringsvermogen lijken mij voor jou het beste advies. Ik wens je de komende weken sterkte en daarna veel succes in je nieuwe baan. Dat komt vast goed!
Pieter2011
12 jaar geleden
Wat ik aan jou verhaal merk is dat je vooral naar 'in het verleden behaalde resultaten' kijkt. Als je je blijft vasthouden aan vroegere resultaten, zal de groei moeizaam verlopen. Geloof in jezelf dat je meer kan, dat je alles kan, dat je de hele wereld aan kan en spreek al dat ongekende potentieel aan dat je in je hebt.

Alles valt te leren! Je krijgt er een coach bij, dus pak die kans als je echt een uitdaging aan wil gaan. Ook al lukt het niet even goed in het begin, wie bang is om te mislukken zal ook niet anders zien dan mislukkingen. Geniet er van, leer zo veel als je kan, en doe meer dan alleen je best.

Enige verkooptips:
Verkopen = ontmoeten.

Zoals hierboven ook al is aangegeven. Leer je klanten kennen, neem hiervoor alle tijd die nodig is totdat je een lekker klik hebt. Verkopen gaat vooral om gunnen, natuurlijk moet het product wel degelijk zijn en binnen de normen zijn geprijsd, om een relatie 'gezond' te houden.

In elk persoon zit een "Ja".

Door je klanten te leren kennen kom je er ook achter wat voor hen belangrijk is (behoeften). Vindt iemand de service om het product heen het belangrijkst? Richt je dan daar volledig op, de prijs, levertijd, etc is dan bijzaak en komt later wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat mij helpt in tijden van stress zijn 2 dingen: 1. letterlijk begrijpen wat stress is en waar het vandaan komt, en 2. er dan wat aan doen (kom ik zo op terug).

1. Wat is stress nou eigenlijk? Je denkt en maakt je zorgen om iets dat in de toekomst ligt. Wat je in feite doet, is je negatieve verwachtingen over de toekomst projecteren in het heden, waardoor je dat nu als stress ervaart. In feite is dat onzin, onlogisch. Dit huidige moment is helemaal vredig. Niks geen problemen, geen toestanden, geen nieuwe baan, geen ... noem maar op. Enkel vrede en rust.

2. Wanneer ik me dat heb gerealiseerd, haal ik maar een paar keer diep adem, en zoek een stel 'subliminal messages' op die ik laatst heb gedownload. Kostte me niks, maar heb er al veel baat bij gehad. Ze werken in op je onderbewustzijn, en zijn heel rustgevend. (zie bronnen; helemaal naar onderen scrollen en gratis downloaden!)

Rest me nog je veel succes te wensen in je nieuwe carrière, ik weet zeker dat je succes zult hebben!