Ik heb een vriend die een groot gebrek aan zelfvertrouwen heeft, kan ik hier iets aan doen ?

Hij heeft een hele goede opleiding (Prof. Dr.) maar vindt zichzelf altijd te min en is dan gauw depressief.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wees een goede vriend voor hem. Opleiding en status hebben helaas niks te maken met je gevoelens. Hoewel het soms wel helpt. Kan het ook soms nadeling zijn. Juist door zijn hoge opleiding kan hij een dagelijkse druk voelen om te moeten presteren.
Probeer eens met hem hierover te praten. Gewoon op een rustig moment, waar geen anderen bij zijn. Je kan hem een hart onder riem steken. En hem laten merken dat je altijd voor hem klaarstaat. Vertel er wel duidelijk bij dat een vriend van hem ben om zijn persoon, en niet om wie hij voorstelt met zijn prof. titel. Dat je hem waardeert om wie hij werkelijk is.
Probeer hem verder regelmatig complementjes te geven. Niet zoveel dat het opvalt of klef word. En vraag hem eens om advies. Doet zijn zelfvertrouwen ook heel goed. Te weten dat jij hem nodig hebt.
Mocht dit nou niet genoeg zijn, en het zelfvertrouwen is zo laag. Of de depressie zo erg is hulp van een psycholoog erg prettig. Het moeilijkste hiervan is, je kan hem niet dwingen. Hij zal vrijwillig met een psych moeten praten, anders heeft hij er niks aan en kan het zelfs erger worden.
Suc-6 samen. En ga vooral genieten en leuke dingen doen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Wellicht is hij gewoon 'manisch depressief' en hier zijn goede medicijnen voor. Maar hij moet zelf de keuze maken om naar de huisarts te gaan voor een verwijzing etc...

De opleiding zegt in deze niet veel. Aangezien een treumatische ervaring een hoop in een mensenleven kan veranderen. Ook, wanneer iemand ooggetuige is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik denk dat het al van onschatbare waarde is, als je een vriend voor hem bent.
dat hij zichzelf mag zijn bij jou, en dat jullie leuke dingen ondernemen.
Rieneke1
14 jaar geleden
Dat klinkt als iemand die het in elk geval niet allemaal even niet meer ziet zitten omdat het leven hem zoveel klappen heeft uitgedeeld en alles tegen zit. Wat niet wegneemt dat hij het wel zo kan voelen / ervaren, en dan is er wellicht iets anders aan de hand. Dat kan natuurlijk een gebrek aan zelfvertrouwen zijn, maar het kan ook heel goed zijn dat er een klinische depresssie aan ten grondslag ligt. En die KAN het gevolg zijn van traumatische ervaringen, maar ook gewoon van een tekort aan bepaalde stoffen in de hersenen. Een goed gesprek met de huisarts en daarna vermoedelijk een psychiater lijkt me de meest voor de hand liggende weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weer zo´n minnetje waarvan ik denk : wat heb ik hier verkeerd gezegd dan ???Ik word graag gecorrigeerd, maar dan wil ik wel even weten waaróp dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
begrijp ik ook niet,ik vind het echt zo onterecht,ik denk wel eens dat iemand het doet die nog iets te vereffenen heeft.+1krijg je van mij omdat ik zelf serotinine tekort heb omdat mijn hersenen niet genoeg aanmaken en dus heb je helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zie nu net dat ik ook een min heb,echt laf,laten ze gewoon dan een reactie geven waarom je antwoord hen niet bevalt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter compensatie van mij een + voor dit evenwichtige en volledige antwoord.
Een gebrek aan eigenwaarde is vaak heel erg moeilijk en de persoon zelf moet daar toch iets aan veranderen.Het komt vaak voort uit afwijzing die hij heeft ervaren uit zijn jeugd.Ik ben geen pschychiater maar dit is mijn eigen ervaring.Jij kunt hier niet zo heel veel aan doen want hij zal steeds weer om bevestiging vragen en dan nog zal zijn zelfvertrouwen niet toenemen.Misschien zou het goed zijn om een cursus assertiviteit te volgen of iets van dien aard.Of misschien iets doen aan zijn depressie. Het een kan uit het ander voortkomen.Ik zou even naar de huisarts gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Opleiding en hoe je zelfbeeld verder is, hebben weinig met elkaar te maken.
Ik ken veel briljante hoogbegaafde mensen, die geweldig (wetenschappelijk) werk verrichten, maar zodra ze hun werkplek verlaten sombere, onzekere mensen zijn.
Het ontwikkelen van een positief zelfbeeld heeft dus niets met intelligentie te maken,maar wel met je achtergrond, je opvoeding en de eventuele dingen die je hebt meegemaakt in je leven of de schade die je hebt opgelopen.
Misschien is er ook nog sprake van depressiviteit maar daar zou hij eens met een psycholoog of therapeut over moeten praten, als hij dat wil. Ergens moet er een reden zijn waarom hij zich zo voelt.
Misschien kan hij door met iemand te praten inzicht krijgen over de redenen waarom hij zich zo voelt.
Op grond daarvan kunnen er misschien dingen worden bedacht, die hem zouden kunnen gaan helpen, misschien therapie, misschien medicatie.