Ik slaap op mijn buik zonder kussen, is dit slecht voor mijn rug/nek?

ik lig niet met mijn neus op het matras, mijn nek houd ik scheef... naar links of rechts, dat wisselt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Rutge
12 jaar geleden
Los van de vraag, ken jij toevallig een Sharon?

Het beste antwoord

5% slaapt op de buik
Buikslapen is de slechtste houding voor de rug. De nek ligt dan in een sterke draai en de lage rug vertoont een te grote uitholling (hyperlordose). Het gevolg is dat de druk op de lendenwervels wordt vergroot. Door deze lordosevorming kan er vooral in de ochtenduren lage rugpijn optreden.

Veel mensen denken dat ze op hun buik slapen. Maar in werkelijkheid slapen ze op hun zij, licht op de buik gekanteld. Vaak trekken ze een been en een arm op en houden ze de andere arm en het andere been gestrekt. Deze halve zijligging is wel een goede slaaphouding.

Bij nek- en rugklachten moet u het buikslapen proberen te vermijden. Indien dit niet lukt, kunnen een aantal wijzigingen in de slaaphouding de druk op de nek en rug enigszins verminderen.

U kan het beste zonder hoofdkussen slapen.
Om de nekrotatie te verminderen kunt u een hoofdkussen plaatsen onder de schouder en borstkas ter hoogte van de zijde waarnaar het hoofd is gedraaid. Op deze manier vermindert de nekrotatie.
Een eenvoudige manier om de lenden uit te vlakken, is het plaatsen van een kussen onder de lage buik streek en het bekken.
Door het optrekken van de knie en heup van het been aan de zijde waar het hoofd naar toe is gedraaid, ontstaat een afvlakking van de lumbale lordose.
U kan ook de arm naar boven optrekken en het hoofdkussen weglaten zodat de neklordose afvlakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je er geen last van hebt en je slaapt zo lekker, dan kan het niet zoveel kwaad. Ik ben zelf rugpatient en slaap soms ook op mijn buik. Ik orgaan mijn handen onder mijn heupen zodat mijn rug minder hol ligt. Je kunt ook een kussentje nemen. En in je slaap draai je toch om, je ligt echt niet de hele nacht zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zolang je geen rug en nekklachten hebt kun je dit doen,maar zodra deze klachten zich wel aandienen kun je beter een andere slaaphouding aannemen,maar ik denk dat dit toch wel gebeurd als je eenmaal slaapt want niemand blijft de hele nacht in één houding liggen.