Tips voor maagonderzoek

Ik heb aankomende donderdag een maagonderzoek, maar ik ben echt super zenuwachtig! Als mijn tandenborstel al iets te diep gaat moet ik al kokken, een tablet heel doorslikken lukt me ook niet, laat staan een hele slang! Nu hoorde ik dat het mij dan helemaal niet gaat lukken! Heeft iemand nisschien tips of ervaringen hiermee? Een roesj lijkt me helemaal een naar idee, maar ik weet het ook niet precies! Hoop dat jullie persoonlijke info hebben, want met de feiten faan me zenuwen niet weg! Alvast bedankt

Toegevoegd na 2 dagen:
nou, het maagonderzoek is achter de rug!
ik was echt heel erg zenuwachtig maar ik probeerde me door de tips te ontspannen, wat niet echt lukte.
gelukkig was er een hele lieve zuster die me goed heeft geholpen!
het was een hele nare ervaring en als ik het ooit nog eens moet, doe ik dat wel met een narcose!
nu nog even afwachten op de uitslag
heel erg bedankt voor de tips allemaal!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Het klinkt simpel, maar laat het gewoon over je heen komen. Als je je ontspant, gaat het lukken. Het onderzoek is dan deste sneller voorbij. Bedenk dat je in goede handen bent, dat er niks kan gebeuren en dat het maar even duurt. Dat helpt vast om rustiger te worden voor het onderzoek.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Ik denk dat iedereen heel erg opziet tegen zo'n onderzoek. of je nu snel moet kokhalzen of niet! De klachten die je nu hebt kunnen alleen onderzocht worden met zo'n onderzoek. Je moet het dus maar zien als een manier om van je klachten af te komen. T zal een benauwd half uurtje worden, maar je gaat er niet dood aan ook al moet je kokken en overgeven.
Klinkt misschien hard maar zo bedoel ik het niet. Ik zou er ook enorm tegen op zien, maar je hebt weinig andere opties.
Je kunt misschien wel zelf iets homeopatisch innemen waarvan je rustig wordt??? Baat het niet het schaad ook niet.
En als het echt niet lukt kun je altijd een roesje krijgen. Dat is ook best spannend, maar dat gevoel duurt korter als een maagonderzoek en als je wakker wordt is het weer voorbij!!

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meest vervelende is dat je moet kokhalzen en hoe meer je je ertegen verzet hoe meer je moet kokhalzen.
Ik heb het meerdere keren gehad en kwam erachter dat als je je ontspant en je niet verzet en vooral let op je ademhaling ( door stevig in en uit te ademen door je mond) je het minst last hebt van het kokhalzen. Eventjes misschien als de slang er in gaat,maar als je je dan gelijk op je ademhaling concentreert en je ondanks het nare gevoel je echt ontspant, is het het minst vervelend.
Verder is een roesje zo slecht nog niet. Je gaat niet helemaal onder narcose,maar je krijgt een hele lichte slaap waardoor je helemaal kan ontspannen en dus totaal niets van merkt van het onderzoek.
Ik begrijp je angst voor het onbekende en uiteindelijk heb je eigenlijk zelf in de hand hoe vervelend het wordt voor je. Hoe meer je je druk maakt hoe vervelender het voelt en hoe meer je kan ontspannen hoe meer het meevalt.
Heel veel succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja is echt een heel vervelend onder zoek, ik zie dat je het inmiddels achter de rug hebt.
Maar nog even als extra toevoeging, je kunt ook aan je Huisarts een kalmerend tabletje vragen, vaak kun je dan toch voldoende ontspannen voor een zulk naar onderzoek. Hopelijk hoeft je nooit meer.