Als je je neus dicht knijpt, proef je dan niets meer/veel minder?

Heb je je neus nodig om te proeven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Ja je gebruikt je neus ook om te proeven.
Dat merk je vooral als je verkouden bent, dan smaakt je eten minder lekker. Stel je voor dat je in een keuken komt waar je lievelinseten gemaakt wordt. Door het ruiken daarvan staat het water al in je mond, en heb je het idee dat je het al proeft. Zonder ruiken zou dat niet mogelijk zijn.
En zoals je zelf al zegt; neus dichtknijpen doet smaak grotendeels verdwijnen
anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Je proeft Meer want 1 zintuig is dan weg en dan doen de andere het beter. Als je dat doet terwijl je iets vies eet lijkt het minder vies door de geur. Als je ook nog je ogen dicht doet proef je de smaak heel goed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je proeft dan minder, of helemaal niets meer.
Dat kan je ondervinden als je zwaar verkouden bent.
Als je neus dan potdicht zit, proef je niet meer wat je aan het eten bent.

Toegevoegd na 10 minuten:
Nog vergeten om op het 2de deel van je vraag te antwoorden: Ja, je hebt je neus nodig op te proeven.
Mijn man heeft geen reukzin meer en proeft nu ook veel minder. Hij doet vaak prikkelende toevoegingen bij zijn eten die sterk smaken, zoals mosterd en mierikswortel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dan proef je minder gedetailleerd.
In je mond zitten alleen smaakpapillen die de basissmaken als zoet, zout, zuur en bitter kunnen proeven.
In je neus zitten reukreceptoren, daarmee kan je heel gedetailleerd smaken herkennen.
Als je je neus dichtknijpt "proef" je dus minder gedetailleerd, waardoor je iets vies niet zal herkennen, en geen moeite zal hebben met het eten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kennis van mij die door het te lang gebruiken van neusspray haar reukvermogen is kwijtgeraakt (hopelijk komt het terug....) vertelde dat daardoor het eten haar nauwelijks meer smaakt. Want het is veel moeilijker om gerechten van elkaar te onderscheiden. Alles smaakt zo'n beetje hetzelfde. Je neus speelt dus een grote rol!
Amadea
12 jaar geleden
Met je neus dichtknijpen word bedoeld je adem inhouden. Als je geen zuurstof krijgt proef je niks