Hoe werken leeslenzen? dat zijn + lenzen

Ik heb een leesbril,dat zijn +glazen.Nu zie ik in verschillende drogisterijen + lenzen te koop.Ik begrijp er niks van.Moet je die elke keer dat je uitgelezen bent weer uit doen?Lijkt me wel heel omslachtig.Ik heb geen sterkte voor veraf.Het lijkt me dat je met leeslenzen in dus niks ziet voor veraf.Wie heeft hier ervaring mee.
Groetjes Pukkie64

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.6K

Antwoorden (5)

Klopt. Het zijn eigenlijk gewoon vergrootglazen. Als je voor veraf geen bril nodig hebt moet je de bril na het lezen dus gewoon weer af zetten. Je kunt ook een bril nemen met variabele sterkte. De onderste helft van het glas is voor dichtbij en de bovenste voor ver af. De overgang verloopt geleidelijk. Erg makkelijk in het gebruik maar je moet er in het begin wel aan wennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over leeslenzen:))
Leesbrillen zijn plus omdat ze met die afwijking moeite hebben om dingen van dichtbij scherp te zien. Mensen die een min bril hebben en op latere leeftijd ook een leesbril nodig hebben kunnen varifocale brillen dragen. Die is zo geslepen dat de onderkant van het glas + is en het midden - is. Die hoeven dan niet van bril te wisselen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat over leeslenzen:))
Leeslenzen

Vanaf een bepaalde leeftijd (40-45 jaar) zullen de eerste leesklachten ontstaan. Met het klimmen van de leeftijd neemt namelijk het vermogen van uw ooglens af om zich scherp te stellen op afstanden dichtbij.
Voor deze specifieke klachten zijn verschillende oplossingen mogelijk, ook door middel van contactlenzen.

De mogelijkheden zijn bifocale lenzen, multifocale lenzen of monovision.

Bifocale lenzen: Deze hebben hebben 2 optische zones, waarbij alleen veraf en dichtbij worden gecorrigeerd. Tussenafstanden zijn moeilijker scherp te krijgen.

Multifocale lenzen: Deze hebben meerdere optische zones. Dit betekent dat zowel veraf als nabij en de tussenafstanden worden gecorrigeerd.

Monovision: Hierbij wordt gebruik gemaakt van 2 enkelvoudige contactlenzen waarbij 1 oog veraf kijkt en 1 oog dichtbij. Met 2 ogen samen merkt u hiervan amper iets. U levert wel in op dieptezicht en contrast.

Het aanmeten van deze leeslenzen verloopt doorgaans wat moeizamer dan wanneer enkelvoudige contactlenzen aangepast worden. Dit heeft te maken met het feit dat het wat complexer is en dat er wat meer gewenning nodig is bij de contactlensdrager. Regelmatig moeten w een aantal keren andere lenzen aanpassen om tot een optimaal resultaat te komen. Bij de start van het aanmeten van deze lenzen houden we er natuurlijk rekening mee waar de prioriteiten liggen van het zien. Wanneer u vrachtwagenchauffeur bent maakt u anders gebruik van uw lenzen dan wanneer u veel computerwerk doet.

Het slagingspercentage ligt in de buurt van 75%. Bent u al lensdragend dan ligt het slagingspercentage hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De + contactlenzen die je bij de drogist kunt kopen zijn bestemd voor mensen die een oogafwijking hebben waar ze anders voortdurend een + bril zouden dragen.

Dat is dus voor die mensen wat anders dan een leesbril.

Een leesbril draag je alleen maar als je dichtbij wilt kijken.

Als je ouder dan een jaar of 45 bent dan zal de mogelijkheid om je ogen op dichtbij in te stellen langzamerhand steeds minder worden.

Een leesbril lost dat op, maar daarmee kan je dan in de verte weer minder zien.

Als je zelf brildragend bent dan kun je een bril kopen waar een apart gedeelte zit om te kunnen lezen, maar die moet dan wel speciaal op jouw oogafwijking aangepast zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn ook mensen die gewoon een + sterkte hebben hoor..daar zijn die lenzen voor, niet alleen om te lezen natuurlijk