Bestaat er ook zoiets als een zomer depressie?

Veel mensen hebben last van een winter depressie, maar ik heb het gevoel dat dat bij mij precies andersom werkt... Ik kan zo slecht tegen die warmte dat ik me er helemaal energieloos en dipperig van ga voelen. Ben benieuwd of ik de enige ben die zo'n last heeft van de zomer.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dan kunnen we elkaar een hand geven, Lique. Al begin mei begint het toe te slaan, soms nog eerder als er een heel warm voorjaar hebben. Ik kak helemaal in, mijn gezondheid is dan op zijn allerbelabberds (meer last van mijn meniere, hoegere bloeddruk, geen energie genoeg om mijn conditie bij te houden), het huishouden versloft omdat het in huis veel en veel te heet is om iets te doen, en ik leef het liefst 's nachts. Ik kijk in mei al uit naar eind september. Ik zou best willen dat ik rijk genoeg was om ergens te 'overzomeren' waar de temperatuur nooit boven de 20, hooguit 23 graden komt. Vandaag is een ramp ; ik heb al twee dagen onafgebroken hoofdpijn waar niet tegenop te slikken en te rusten is, en als tegen tienen de thermometer begint te dalen, kom ik weer tot leven. Ik probeer dan ook zo veel mogelijk slaap/rust te pakken tussen 11 en 11, en daarvoor en daarna kan ik dan nog wel iets doen, maar ook niet teveel. Alsof er te weinig zuurstof in de lucht zit. En in de herfst en winter leef ik weer helemaal op. Dan kan ik er meestal zelfs voor een paar maanden een baantje bij nemen, achterstallig onderhoud wegwerken en ben ik zo ongeveer 100 % van de tijd vrolijk. Nee, zomer is het ideale jaargetijde voor luie mensen denk ik, maar als je eigenlijk best wel hyperaxctief bent, kunnen die maanden je echt gestolen worden,. Vooral juli en augustus mogen ze van mij afschaffen ; dan ben ik feitelijk in 'zomerslaap'. Voor mij bestaat een zomerdepressie dus wel degelijk ; ik heb er ieder jaar last van. Hoe warmer de zomer, hoe ernstiger. En we zijn niet de enige..... Toegevoegd na 6 minuten: Voor wie d'r van houdt - nog en link ; er is ook een zomerdepressie-hyves met nog veeeel te weinig leden (ik heb hem ook vandaag pas ontdekt hoor).

Bronnen:
http://www.zomerdepressie.net/
http://zomerdepressie.hyves.nl/

Je bent niet de enige, mijn partner legde mij net nog uit, hoe hij baalde van de hitte, hoe waardeloos hij zich daardoor voelt. Het liefste zit hij in onze koele, donker airco huiskamer. Hij vindt er echt niets aan voelt zich door dit weer bijna depressief!

Een winterdepressie is een seizoens-afhankelijke depressie (SAD) dat mensen tijdens bepaalde tijden van het jaar beïnvloedt. De meeste mensen lijden aan deze wanorde tijdens de wintermaanden maar het is mogelijk om dit in elk seizoen te ervaren, dus ook in deze hete, zomerse dagen.

Ik hoor inderdaad meer mensen die er de balen van hebben dat het zo heet is. Ze voelen zich lusteloos. Mensen die zeggen: hoe heter hoe beter sporen ook niet na mijn mening want je kunt gewoon niks doen. Mensen met een echte winterdepressie hebben o.a last van te weinig licht en ondergaan evt. licht- therapie. Ik weet niet of er een therapie is tegen zomer depressie??

Een depressie vind ik een te zware betiteling, maar geef mij inderdaad maar de herfst en de winter. Een schitterend sneeuwlandschap kan mij intens gelukkig maken. Lange nachten (je slaapt veel beter), geen last van muggen, hooikoorts en 'plaknachten'. Geen geluidsoverlast want mensen zitten toch voornamelijk binnen. Verder de sfeer van knus binnen zitten, open haard, kerstboom, heerlijk! Enige voordeel van de zomer is niet zo'n droge huid.

Zomerdepressie bestaat! ik heb het ook namelijk, de hitte vind ik een drama ik kan niet wachten tot het weer herfst/winter is, heerlijk! Op zomervakantie ga ik nooit, misschien ga ik ooit overzomeren ergens op de noordpool ipv het bekende overwinteren in Benidorm Geef mij maar een dik pak sneeuw ipv die vieze smog lucht met die hitte

Ik dacht altijd dat ik de enigste was die hier last van had. De hele zomer mag van mij worden overgeslagen. Je komt tot niets, je voelt je lichamelijk niet lekker, je bent geestelijk duf etc. Is hier eigenlijk wel eens onderzoek naar gedaan? Het blijkt dus dat wel meer mensen er last van hebben. Gelukkig is de zomer bijna voorbij!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100