Abnormaal aangekomen?

Ik weeg normaal 65 kilo, en besloot even door drukte niet meer te sporten. Maar ik bleef op 65k hangen. 2 weken geleden kwam ik toch 1 kilo aan, hierna besloot ik meteen om het hardlopen weer op te pakken(in totaal 2 uur gerend in 10 dagen). Maar nu blijf ik maar aankomen, ik weeg nu al 69 kilo.

Vrouw van 19 jaar

Weet jij het antwoord?

/2500

een lichaam moet even weer acclimatiseren bij een verandering, het is gewend regelmatig beweging te krijgen en als er wat veranderd dan gebeurd dat niet onmiddelijk. wat later als blijkt dat het lichaam andere acties onderneemt worden de aangepaste functies beter zichtbaar. Om dat zomaar weer terug te draaien werkt ook niet zo een twee drie. De vraag is hoe zit de rest van je levenspatroon eruit en wat is daar nog meer in veranderd. Je zegt door drukte kon je niet sporten, maar wat voor actie ondernam je dan in die tijd? BTW om af te vallen is het beter om hard te lopen ipv te hardlopen. Half uur per dag, flink doorstappen, maar net niet gaan rennen.

Als je lichaam gewend is om 4 keer per week hard te lopen en je laat dit achterwege vanwege tentamens dan kan er sprake zijn van verschillende fysieke reacties; enerzijds, in rust (fysiek wel te verstaan) zal je lichaam willen 'bijkomen' , d.w.z. ontspannen, waardoor spiergroepen minder spanning vertonen, 'dikker' lijken. Maar ook dat de energie die je normaal spendeert aan hardlopen nu wordt omgezet in vet. Plus alle 'sappen' die door beweging extra worden geproduceerd en uitgescheiden(transpiratie, slijm, talg) zoeken nu hun plek in jouw lijf. anderzijds; door de stress van de tentamens kan het zo zijn dat je lichaam meer vocht vasthoudt dan normaal. Het eten van bijvoorbeeld peterselie (in soep of in sauzen) en uien werkt vochtafdrijvend en kan dit verschijnsel ondervangen. Als je fysiek actief bent heeft je lichaam meer voedingsstoffen nodig. Denk eraan om de hoeveelheid en de aard van het voedsel aan te passen wanneer deze fysieke activiteiten even stop gezet zijn. Tot slot, maak je vooral niet dik! Dit bedoel ik zowel letterlijk als figuurlijk. Zoek vooral de ontspanning en regelmaat zodat de gehele fysieke constitutie weer in balans komt en op zijn oude gewicht.

Zoals reeds aangegeven is hardlopen niet ideaal om gewicht te verliezen. Je spreekt hiermee je snelle energie aan zijnde suikers... maar wat je weg wilt hebben zijn lipides. Voor het effectief verbranden van vetten is het van belang dat je op de juiste intensiteit traint. De intensiteit van de training bepaalt welke brandstof wordt gebruikt voor de energieleverantie. Trainen op de verkeerde intensiteit kan zelfs averechts effect hebben. Omdat de intensiteit van de training te bepalen is aan de hand van je hartslag, adviseer ik om met een hartslagmeter te trainen. Het vastleggen van de optimale intensiteit (hartslag) zal je moeten nagaan bij een sportschool of sportarts.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100